Je domein autoriteit verhogen mag bovenaan je to-do lijst komen te staan. Want hoe hoger je domein autoriteit, hoe beter je positie in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. En zoals je weet leidt die hogere zichtbaarheid tot meer verkeer en uiteindelijk hogere conversies.
Maar ja, hoe doe je dat precies: je domein autoriteit verhogen? Geen paniek, in dit artikel lees je alles over wat domein autoriteit precies is, waarom het belangrijk is en natuurlijk, hoe jij je domein autoriteit kunt verhogen.
Wat is domein autoriteit?
Simpel gezegd is domein autoriteit een score tussen de 0 en de 100. Deze score is ooit ontwikkeld door Moz, een SEO-software bedrijf. En wat zegt zo’n score nu? Wanneer een website een hoge domein autoriteit score heeft, dan heeft die site een grotere kans om hoog te ranken in de zoekmachines. En hoe wordt nou de domein score van een website bepaald?
Organisch verkeer
Jouw organisch verkeer wordt veelal bepaald door interne factoren. Dit zijn factoren die je zelf in de hand hebt, zoals de kwaliteit van je content, de laadsnelheid en gebruiksvriendelijkheid van je website. Wanneer dit bij jou allemaal goed zit, verhoog je de kansen op meer organisch verkeer naar je website.
Link power
Jouw linkprofiel vormt zich voornamelijk op basis van externe factoren. Dit zijn factoren buiten jouw website die invloed hebben op je domein autoriteit. Hierbij kun je met name denken aan backlinks, oftewel links van andere websites naar jouw website. Voor een zo hoog mogelijke domein autoriteit is het belangrijk om een gezond linkprofielen te hebben. Focus dus op het vergaren van kwalitatieve links van domeinen die relevant zijn voor jouw bedrijf en website.
Als jij op een organische manier aan backlinks komt en verkeer naar je website trekt, dan is er bij jouw website sprake van een gezond linkprofiel. Dat wil zeggen dat je de backlinks op je site op natuurlijke wijze hebt verdiend in de loop der tijd omdat je nou eenmaal zo’n geweldige site hebt. Zoekmachines belonen natuurlijke profielen met een hogere domein autoriteit.
Natuurlijk profiel
Met een natuurlijk profiel wordt bedoeld dat jouw website wel (of niet) het gevoel geeft dat deze is ontworpen en ingericht voor mensen en niet voor zoekmachines.
Om uit te leggen wat een natuurlijk profiel is, is het het best om je uit te leggen hoe een onnatuurlijke website eruit ziet. Hierbij kan je denken aan een website waarbij de content volstaat met spammy zoekwoorden. Een website die enorm veel backlinks heeft weten te verzamelen, maar enkel en alleen van onbetrouwbare domeinen. Kortom, een website die vol is gestouwd met black hat SEO-technieken. Maar helaas kunnen zoekmachines als Google dit niet op prijs stellen. De zoekmachines zijn op zoek naar een website gemaakt voor een menselijke gebruiker. Voldoet jouw website hieraan? Dan kun je een vinkje zetten bij het hokje ‘natuurlijk profiel’.
Hoe verbeter je je domein autoriteit? De basis
Als je je SEO domein autoriteit wil verhogen, dan zijn twee dingen echt van belang: kwalitatieve content creëren én zorgen voor een site die technisch goed in elkaar zit. Hieronder lees je hoe je beide aanpakt.
Kwalitatieve content creëren
Het aller-aller belangrijkste voor het verhogen van je domein autoriteit is het creëren van sterke content. Je weet wel, van die content waar je lezers écht iets aan hebben, waar ze vrolijk van worden, wat iets bijdraagt aan hun leven zodat ze het wel moeten delen met al hun vrienden en zelfs met de buurman.
Maar ja, hoe doe je dat?
1. Onthoud het HHH model
Wanneer je aan het plannen bent welke content je gaat creëren, houd dan het Hero, Hub, Hygiëne Model in je achterhoofd. Het wat? Ja, het HHH model. Met dit hulpmiddel kun je strategisch content plaatsen. Hero content is unieke content die je maar 1 of 2 keer per jaar uitbrengt en die grote aantallen bezoekers trekt. Hub content zorgt ervoor dat bezoekers terug blijven komen en Hygiëne content is je basis en geeft antwoord op vragen die jouw doelgroep heeft.
Lees hier verder: Het HHH model ontcijferd: Een gids voor effectieve contentcreatie.
2. Schrijf voor jouw doelgroep
Verdiep je in je doelgroep, oftewel jouw ideale klant. Wie is deze persoon? Hoe ziet zijn leven eruit? Wat zijn vragen en behoeften waar hij mee rondloopt en hoe kan jouw product/dienst/content daarbij aansluiten? Brainstorm over bepaalde vragen die jouw ideale klant zou kunnen hebben, voer een uitgebreid zoekwoordenonderzoek uit en voilà: je hebt je eerste ideeën voor blog-onderwerpen te pakken!
3. Zoekwoorden zijn je vrienden!
Je wilt niet alleen goede content maken, je wilt natuurlijk ook dat deze content daadwerkelijk wordt gevonden. Dit kun je doen door in te spelen op zoekwoorden. Met welke zoekwoorden ga je aan de slag? Nou, denk weer aan je ideale klant en aan dingen die hem bezig houden. Als je een fietsenwinkel hebt, dan kun je denken aan zoekwoorden zoals “fietsenwinkel Arnhem” of “beste mountainbike 2024”. Vervolgens schrijf je een webpagina, blog of artikel waarin je het gekozen zoekwoord regelmatig laat terugkomen, vooral in de kop en tussenkopjes.
Tip: overdrijven is ook een kunst. Zorg er vooral voor dat je tekst leesbaar blijft en niet alleen maar volgepropt staat met zoekwoorden. Dit zal de domein autoriteit van je site namelijk alleen maar verlagen.
4. Het oog wil ook wat
Besteed ook zeker aandacht aan afbeeldingen, video’s, gifjes, et cetera. Het menselijk brein reageert nu eenmaal enthousiaster op beelden dan op een saaie lap droge tekst. Door het toevoegen van visuele elementen aan je content, maak je het aantrekkelijker en soms ook begrijpelijker.
5. Stuur aan op conversie
Leuk en aardig, zo’n prachtig verhaal of hilarisch filmpje. Maar je uiteindelijke doel is natuurlijk dat bezoeker van je site een actie onderneemt! Wees hierbij echter ook weer niet té recht voor zijn raap (“KOOP MIJN PRODUCT!”), maar begeleid je lezer geleidelijk aan naar de call-to-action. Eerst trek je de aandacht van je lezer, dan wek je zijn interesse, dan speel je in op zijn wens/verlangen en tot slot stuur je aan op actie.
Technische optimalisatie
De tweede belangrijke pijler voor het opkrikken van je domein autoriteit is ervoor zorgen dat je website technisch geoptimaliseerd is. Denk hierbij aan de volgende zaken:
1. Laadsnelheid
Een eeuwigheid wachten op pagina’s die moeten laden, daar wordt niemand vrolijk van. Bezoekers zullen daardoor ook snel weer van je site vertrekken en Google zal het ook niet belonen. Wist je dat bezoekers van jouw website binnen 3 seconden al bepalen of ze op je website willen blijven of niet? Als jouw website in deze tijd nog niet eens geladen is, heb je een verschrikkelijke eerste indruk achtergelaten. De kans is nihil dat de bezoeker er ooit nog voor kiest om jouw website te bezoeken.
Houd je laadsnelheid dus nauwkeurig in de gaten. Dit kan met betaalde tools als SEMrush of met gratis tools zoals Google PageSpeed Insights of GTMetrix.
2. Mobielvriendelijkheid
Wist je dat de meeste bezoekers jouw site via hun smartphone zullen bekijken? Zorg er dus voor dat jouw website responsive is en niet alleen goed werkt voor de schermen van laptops, maar ook alle mobiele apparaten van diverse formaten.
Je domein autoriteit verhogen met de hulp van linkbuilding
Niemand weet precies welke formule Moz – en andere SEO-tools -gebruiken om de domein autoriteit te bepalen. Maar wat wel bekend is, is dat het linkprofiel van de website een hele belangrijke factor is. Om jouw linkprofiel te optimaliseren, is het goed om met twee factoren rekening te houden: interne links en backlinks.
Interne links
Interne links zijn links van één van jouw webpagina’s naar een andere pagina op je eigen website. Het lijkt misschien niet zo spannend, maar interne links zijn erg belangrijk voor een goede websitestructuur. Zoekmachines kunnen jouw site beter begrijpen dankzij voldoende (en relevante!) interne links. Ook kunnen je gebruikers makkelijker navigeren door je website heen.
Je helpt dus niet alleen Google, Yahoo! en Bing, maar ook alle mensen die het wagen jouw website te bezoeken.
Backlinks: externe links
Backlinks zijn links van andere websites naar jouw website en bepalen voor een groot deel jouw domein autoriteit. Heb je veel kwalitatieve backlinks? Dan zien de zoekmachines jouw site als betrouwbaar en relevant. Maar ja, hoe kom je aan zulke felbegeerde backlinks?
- Maak waardevolle content
Door ‘gewoon’ waardevolle content te creëren die mensen willen delen, zullen andere partijen sneller geneigd zijn om naar deze content te linken.
- Netwerken
Gebruik je netwerk van mensen die je kent die ook een website of een blog hebben. Wie weet kunnen jullie naar elkaar linken, mits dit natuurlijk relevant is voor de content en het product of dienst dat je verkoopt.
- Gastbloggen
Schrijf blogs voor andere websites in ruil voor een link naar je eigen website. Kies hierbij wel voor blogs en sites die relevant zijn voor jouw niche en die zelf een hoge domein autoriteit hebben.
Social media en PR
Je kunt social media goed inzetten om je zichtbaarheid te verhogen en meer verkeer naar je site te trekken. Dat kan uiteindelijk leiden tot meer kwalitatieve backlinks, wat weer goed is voor je domein autoriteit. Stel dat jouw content veel gedeeld wordt dankzij social media, dan zullen de zoekmachines je site ook als betrouwbaarder beschouwen en dat is ook weer gunstig voor de domein autoriteit.
Welke social media kanalen geschikt zijn voor jou hangt af van je bedrijf. Zo is Instagram eerder iets voor een fashion brand. TikTok past beter bij een gym merk zoals Upfront en wij, een SEO bedrijf, is voornamelijk aanwezig op LinkedIn.
Tips om je content te promoten op social media:
1. Wees actief
Maak bij voorkeur een social media contentkalender en deel met regelmaat content. Maak je content het liefst interactief, waarbij je volgers uitnodigt om te reageren en te delen. Reageer zelf natuurlijk ook op comments en vragen.
2. Maak je posts aantrekkelijk
Mensen zijn visueel ingesteld en al helemaal op social media. Post dus liever niet alleen lange lappen tekst, want de gemiddelde bezoeker scrollt zo weer verder. Gebruik afbeeldingen en video’s. Die trekken de aandacht en worden vaker gedeeld.
3. Werk samen met influencers
Door samen te werken kun je een groter publiek bereiken, al helemaal als je dat doet met iemand die veel volgers heeft. Probeer hierbij wel iemand te vinden die enigszins aansluit bij jouw niche.
Het belang van PR voor SEO
PR is een belangrijke tool waarmee je jouw domein autoriteit flink kunt verhogen. Als de naam van jou, je website of je merk wordt genoemd in betrouwbare nieuwsartikelen of vakbladen, leidt dit niet alleen tot hogere zichtbaarheid en meer verkeer, maar ook tot backlinks van hoge kwaliteit. Mmhh, klinkt bekend. Wat is nu precies het verschil tussen linkbuilding en PR?
PR en linkbuilding: Zoek de verschillen
PR richt zich op het opbouwen en onderhouden van een positief imago voor een merk of bedrijf. Dit terwijl linkbuilding écht een onderdeel van SEO is met als doel om de vindbaarheid van een website te verhogen.
PR omvat het creëren en verspreiden van persberichten, het organiseren van persconferenties en het opzetten van mediacampagnes. Het gaat om het communiceren van de juiste boodschap op de juiste manier om zo het imago van het bedrijf of merk te verbeteren.
Linkbuilding kan dus bijdragen aan PR, maar het zijn twee verschillende disciplines! Nu is het belangrijk om te weten hoe je het één en ander aan jouw PR kan doen. Dit zijn onze tips:
- Organiseer een evenement
Heb je een koffiezaak, organiseer dan een grootschalige opening of live mini-concert en nodig de lokale krant uit om er een stukje over te schrijven. Tijd om creatief te gaan denken!
- Gastbloggen op gerenommeerde platforms
Dit verhoogt je zichtbaarheid en je domein autoriteit.
- Creëer content die nieuwswaardig is
Als je content maakt die nieuwswaardig is, kan dit worden opgepikt door journalisten en bloggers.
Houd een oogje in het zeil
Net als met veel andere zaken in het leven is het verhogen van je domein autoriteit geen eenmalige actie. Je zal er energie in moeten blijven steken om op hoog niveau te blijven. Vooral omdat zoekmachines zoals Google regelmatig hun algoritmes veranderen. Voer daarom vaak SEO-audits uit en houd je website up-to-date.
Zó krijg je de hoogste domein autoriteit
Conclusie: het verhogen van je domein autoriteit is essentieel voor het vergroten van je zichtbaarheid in zoekmachines en het aantrekken van meer verkeer. Maar we gaan eerlijk tegen je zijn: het kost erg veel tijd en energie. En vergeet niet dat jouw concurrenten waarschijnlijk ook alles op alles zetten om hun domein autoriteit te verhogen.
Wil jij de rest een stapje voor zijn? Geef het dan uit handen en laat jouw domein autoriteit over aan ons, The Couch. Wij zijn een enthousiast team van SEO experts en we maken het graag onze missie om jouw site naar de top te brengen. Wil je ook bovenaan eindigen in Google?