Google Mijn Bedrijf optimaliseren in 10 stappen!

Inhoudsopgave

Deel blog:

Google is met 93% van alle zoekopdrachten de grootste zoekmachine die er is. Als ondernemer met een online platform wil jij ongetwijfeld dat jouw bedrijf goed vindbaar is voor potentiële klanten. Gelukkig bestaat er een krachtige tool die je hiervoor kunt inzetten… Google Mijn Bedrijf.

Maar hoe haal je hier het meest uit? Hoe kun je jouw Google Mijn Bedrijf optimaliseren? Geen zorgen. In dit blog gaan we langs de 10 belangrijkste stappen.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf, ook wel het Google Bedrijfsprofiel genoemd, is één van Google’s vele gratis tools. Het optimaliseren van dit bedrijfsprofiel zorgt ervoor dat je je online aanwezigheid kunt beheren binnen de zoekmachine. Wanneer er wordt gezocht naar jouw bedrijf zal jouw profiel verschijnen in de zoekresultaten en in Google Maps!

Een Google Mijn Bedrijf bevat de belangrijkste informatie over je bedrijf. Binnen één oogopslag kunnen potentiële klanten jouw aanbod, contactgegevens en verzamelde recensies bekijken.

Best waardevol dus!

Waarom is je Google Mijn Bedrijf optimaliseren belangrijk?

Je Google Mijn Bedrijf optimaliseren kan wat tijd kosten. Maar dit is het absoluut meer dan waard. Je bedrijfsprofiel is namelijk enorm belangrijk voor je SEO.

Een bedrijfsprofiel speelt een gigantische rol in de manier waarop je bedrijf wordt weergegeven. Niet alleen als een linkje in de zoekresultaten, maar uitgelicht! Je Google Mijn Bedrijf optimaliseren verbetert niet alleen je zichtbaarheid op het internet, maar vergroot ook de kans om te scoren in de ‘local 3-pack’. Dit zijn de drie bedrijven die, direct onder de kaart, als eerst getoond worden. 

Maar daar blijft het niet bij. Je Google Mijn Bedrijf optimaliseren kent nog meer voordelen:

  • Vertrouwen uitstralen: Reviews, foto’s, en volledige bedrijfsinformatie zorgen ervoor dat klanten eerder geneigd zijn je te vertrouwen en voor jouw bedrijf te kiezen.
  • Meer verkeer naar je website: Hoe zichtbaarder je bent in Google, hoe groter de kans dat mensen doorklikken naar je website of contact met je opnemen.
Google mijn bedrijf optimaliseren

Meld je aan bij Google Mijn Bedrijf

Voordat je kunt beginnen met je Google Mijn Bedrijf optimaliseren, is het belangrijk om een bedrijfsprofiel aan te maken. Dit is een simpel en duidelijk proces.

1. Ga naar de Google Mijn Bedrijf website

2. Klik op ‘Nu beheren’

3. Log in met je Google-account

Nou, makkelijker kan niet! 

Je Google Mijn Bedrijf optimaliseren: het stappenplan

Het optimaliseren kan nu dan eindelijk beginnen! De stappen staan op volgorde van prioriteit. Houd hier dus rekening mee wanneer je je Google Mijn bedrijf optimaliseert. 

Stap 1: Vul je profiel volledig in

Het lijkt logisch, maar de belangrijkste stap voor het optimaliseren van je Google Mijn Bedrijf, is het gedetailleerd invullen van zoveel mogelijk bedrijfsinformatie. Het draagt niet alleen bij aan je online vindbaarheid, maar het maakt je bedrijf ook een stuk betrouwbaarder voor potentiële klanten. Maar welke informatie moet je precies invullen?

Bedrijfsnaam

De naam van je bedrijf is het allereerste wat klanten te zien krijgen. Zorg er voor dat deze overeenkomt met de naam die te zien is op je website of op social media. Dit zorgt voor consistentie.

Je krijgt een bonuspunt als je een relevant zoekwoord aan je naam toevoegt! 

Beschrijving

Schrijf een kort en krachtig stuk over jouw bedrijf. Wie zijn jullie? Wat leveren jullie? En hoe onderscheiden jullie je van de concurrentie? Vertel dit in ongeveer 750 woorden. Let op dat de eerste 40-50 woorden worden getoond in je profiel. De kern van je verhaal moet hier dus in staan. 

Bedrijfscategorie

Het kiezen van één of meerdere bedrijfscategorieën is enorm belangrijk voor de vindbaarheid van je bedrijf. De keuze die je hier maakt bepaalt namelijk in welke zoekopdrachten je onderneming verschijnt.

Adres

Wanneer je opereert vanuit een fysieke locatie, is het altijd slim om het adres van deze plek in te vullen. Op die manier zul je vindbaar zijn in Google Maps! Bied je jouw diensten aan op meerdere locaties of in een bepaald servicegebied? Geef dit dan ook duidelijk aan. 

Website

Dit is eigenlijk het belangrijkste gegeven dat je op je bedrijfsprofiel wil hebben staan. De aanwezigheid van een link naar jouw website zorgt ervoor dat je via je Google Mijn Bedrijf verkeer kunt genereren naar jouw home pagina. 

Contactgegevens

Wanneer we het hebben over je contactgegevens, hebben we het naast de vestiging van je onderneming over je telefoonnummer en e-mail. Zorg ervoor dat zowel het nummer als de e-mail kloppen en makkelijk te bereiken zijn. 

Openingstijden

De aanwezigheid van de openingstijden op jouw Google Mijn Bedrijf zorgen voor een betere klantbeleving. Vul daarom je normale openingstijden in. Ook kun je afwijkende openingstijden toevoegen voor de feestdagen of speciale gelegenheden. 

Social media

Is jouw onderneming actief op LinkedIn, Facebook, Instagram of TikTok? Voeg deze profielen dan toe aan je Google Mijn Bedrijf. Zo creëer je meerdere contactpunten met potentiële klanten.

Door je profiel op al deze punten volledig in te vullen, zorg je ervoor dat potentiële klanten een compleet en betrouwbaar beeld van je bedrijf krijgen, wat zowel je vindbaarheid als klantvertrouwen vergroot.

Stap 2: Voeg je producten en diensten toe

Mensen willen zo min mogelijk moeite doen om zo veel mogelijk informatie te verzamelen. Maak het ze dan dus lekker makkelijk. Door je producten en diensten toe te voegen aan je Google Mijn Bedrijf profiel kunnen potentiële klanten gelijk zien wat je te bieden hebt.

Dit heeft twee voordelen. Ten eerste wordt jouw bedrijf hierdoor een stuk aantrekkelijker voor zoekers. Een ander belangrijk voordeel is dat Google jouw aanbod beter kan begrijpen. Hierdoor vergroot je de kans dat jouw website vaker wordt voorgelegd aan meer zoekers.

Optimaliseer je beschrijving

Jouw Google Mijn Bedrijf optimaliseren is een onderdeel van off-page SEO. En je weet het misschien al, maar zoekwoorden staan aan de basis van alles wat met zoekmachine optimalisatie te maken heeft. Ook in de beschrijving van je producten of diensten is het belangrijk om relevante zoekwoorden toe te voegen. 

Naast een sterke beschrijving, wil je potentiële klanten ook direct laten weten wat de prijzen voor je diensten of producten zijn. Dit helpt ze om sneller over te gaan tot een aankoopbeslissing. 

Stap 3: Upload foto’s

Wist je dat bedrijven met foto’s op hun bedrijfsprofiel gemiddeld 35% meer kliks naar hun website krijgen? Je begrijpt wel dat je deze kans dus zeker niet moet laten liggen! 

Waarom zijn foto’s zo belangrijk?

Mensen voelen zich vaak aangetrokken tot bedrijven die hun persoonlijkheid laten zien. We willen weten van wie we kopen. Het toevoegen van foto’s kan dus direct de gebruikservaring verbeteren. Je helpt potentiële klanten namelijk met het maken van een visuele connectie.

Wat voor soort foto’s?

  • Logo
  • Omslagfoto
  • Interieur- en exterieur foto’s: Laat je bedrijf van binnen en buiten zien. Dit helpt klanten om een beter beeld te krijgen van de uitstraling van je bedrijf. 
  • Productfoto’s: Verkoop je producten? Laat dan duidelijke foto’s zien. Zo weten potentiële klanten direct wat je te bieden hebt.
  • Teamfoto’s: Door jezelf en je team te tonen, maak je je bedrijf persoonlijker, wat kan helpen om vertrouwen op te bouwen bij klanten.

Welke foto’s je ook upload, het is altijd belangrijk om deze up-to-date te houden. Laat dus geen personeel meer zien dat niet meer werkzaam is binnen het bedrijf. En ben jij op je recentste foto’s 22 terwijl je nu 34 bent, is dat ook niet heel eerlijk naar je doelgroep. 

Stap 4: Maak gebruik van speciale kenmerken

Het is slim om gebruik te maken van speciale kenmerken wanneer je jouw Google Mijn Bedrijf optimaliseert. Deze kenmerken helpen je bedrijf wat aantrekkelijker te maken voor je doelgroep. Je laat zien dat je bedrijf klantgericht, professioneel en toegankelijk is.

De speciale kenmerken kunnen ervoor zorgen dat klanten kiezen voor jou en niet voor je concurrenten. De meeste mensen (en Google zelf) geven namelijk de voorkeur aan bedrijfsprofielen die zo uitgebreid mogelijk zijn. 

Welke speciale kenmerken zijn er?

Er zijn verschillende speciale kenmerken waar je uit kunt kiezen. Kies alleen voor de kenmerken die relevant zijn voor jouw bedrijf. Hieronder vind je een overzicht van de meest gebruikte speciale kenmerken. Zit hier iets tussen wat jij aan je Google Mijn Bedrijf toevoegt?

  • Reserveringen en afspraken: Heb je een bedrijf waar klanten een afspraak of reservering kunnen maken? Activeer dan de optie om online reserveringen te boeken via je Google Mijn Bedrijf-profiel.
  • Toegankelijkheid: Als je bedrijf toegankelijk is voor mensen met een beperking, zoals een rolstoelvriendelijke ingang of toiletten, kun je deze informatie toevoegen aan je profiel.  
  • Acties en promoties: Je kunt jouw acties en aanbiedingen gewoon op je Google Mijn Bedrijf tonen. Dit is een slimme en effectieve manier om meer verkeer naar je bedrijf te trekken.

Stap 5: Verzamel positieve reviews

Eén van de factoren die de grootste invloed heeft op jouw Google positie, is het verzamelen van positieve reviews. Beoordelingen zijn zo enorm belangrijk. Ze zorgen er namelijk voor dat je online beter vindbaar bent. Ook (en misschien nog wel belangrijker) dragen positieve beoordelingen bij aan de geloofwaardigheid van jouw bedrijf. Hoe meer positieve reviews je binnenhaalt, hoe beter je zichtbaar wordt. Hoe meer mensen jouw bedrijf op het internet tegenkomen, hoe groter de kans dat ze voor jou kiezen. 

Een overzicht van positieve reviews - Google Mijn Bedrijf optimaliseren

Hoe verzamel je positieve reviews?

Je weet nu dat positieve beoordelingen goud waard zijn, maar hoe haal je deze vijf sterren-beoordelingen binnen? Dit kun je op verschillende manieren aanpakken. Dit zijn de meest gebruikte:

  • Stuur ze een link
    Dit is misschien wel de makkelijkste manier om aan je reviews te komen. Via jouw Google Mijn Bedrijf-profiel kun je een linkje vinden die je kunt delen met je klanten. Wanneer klanten op deze link klikken komen ze direct terecht op je Google Review pagina. Easy. 
  • Zet social media in
    Via je social media kanalen kun je je klanten aanmoedigen om een review te schrijven. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van een post over het belang van reviews!

Vergeet niet op reviews te reageren!

Veel reviews ontvangen is fantastisch! Maar je moet niet vergeten om je klanten te laten weten dat je hen waardeert. Reageer dus altijd op je beoordelingen. Zelfs op de negatieve! (Juist op de negatieve!). Hierdoor laat je namelijk zien dat je klantgericht bent, open staat voor feedback en actief wil werken aan de verbetering van je bedrijf en aanbod. 

Stap 6: Publiceer Google Posts

Google Posts worden door veel bedrijven niet ingezet. En dat is zonde! Deze posts stellen je namelijk in staat om te communiceren met je bestaande en potentiële klanten. Post dus af en toe eens een update over je bedrijf!

De voordelen van Google Posts

  • Engagement vergroten: Door interessante updates, content of aanbiedingen te uploaden, kun je potentiële klanten stimuleren om je profiel vaker te bezoeken. Je wekt de interesse. Dit kan leiden tot meer interactie en conversie.
  • SEO versterken: Wanneer je het één en ander van SEO weet, weet je vast ook dat Google het erg prettig vindt wanneer er regelmatig nieuwe content wordt geplaatst. Doe dit dan ook! En hou ook hier weer rekening met de zoekwoorden!

De type Google Posts

Je kunt verschillende soorten Google Posts uploaden. Welk type post je kiest is natuurlijk een persoonlijke en strategische keuze. Heb je écht geen idee? Dit zijn de verschillende type posts:

  • Aanbiedingen: Wanneer je tijdelijke kortingen of speciale deals wilt aankondigen, is Google Posts hier de perfecte plek voor. 
  • Bedrijfsupdates: Is er een wijziging in openingstijden of heb je een nieuw teamlid aangenomen? Laat dat weten aan je doelgroep door middel van een update. 
  • Blogs: Post jij regelmatig een blog of nieuwsartikel op je website? Upload deze dan ook als Google Post! Via een linkje kun je je doelgroep doorverwijzen naar de uitgebreide blog pagina op jouw website. 
  • Evenementen: Wanneer je een workshop of speciale bijeenkomst organiseert, kun je je doelgroep hiervan bewust maken. Vergeet niet de datum en het tijdstip toe te voegen.   

Stap 7: Voeg een Google Maps-integratie toe op je website

Wist je dat een Google Maps-integratie op je website naadloos samenwerkt met je Google Mijn Bedrijf-profiel? Wanneer iemand jouw website bezoekt en hier een kaart vindt, kunnen ze makkelijk doorklikken naar Google Maps. Hier kunnen ze jouw reviews lezen, Posts zien en een route plannen naar jouw locatie.

Andersom werkt het ook positief. Wanneer jouw bedrijf te vinden is op Google Maps, kunnen geïnteresseerden zich gemakkelijk navigeren naar de website van je bedrijf!

De voordelen van een Google Maps-integratie

  • Betere vindbaarheid: Door een kaart op je website te plaatsen, maak je het makkelijker voor klanten om je locatie te vinden. Dit helpt niet alleen bezoekers van je website, maar verbetert ook de lokale SEO doordat Google ziet dat je actief informatie over je locatie deelt.
  • Professionele uitstraling: Een ingebedde kaart maakt je website visueel aantrekkelijker en laat zien dat je serieus bent over het helpen van je klanten om bij je te komen.
  • Gebruiksgemak: Bezoekers kunnen direct vanaf de kaart hun route plannen via Google Maps, wat een frictieloze ervaring biedt.

Stap 8: Gebruik structured data op je website

Nu wordt het allemaal wat technischer. Klaar voor? Om je Google Mijn Bedrijf te optimaliseren kun je structured data toevoegen aan je website. Deze data – ook wel schema markup genoemd – zijn stukjes code die je aan je website toevoegt. Deze code helpt Google te begrijpen wat de inhoud van je website nou precies betekent. 

Verschillende soorten structured data

Er zijn veel verschillende soorten structured data die je kunt inzetten. Welke dit zijn is afhankelijk van je online strategie en de aard van je bedrijf. Wanneer we het specifiek hebben over Google Mijn Bedrijf, dan zijn de volgende soorten schema markup het meest relevant:

  • LocalBusiness schema: Speciaal ontworpen voor lokale bedrijven, hiermee kun je belangrijke bedrijfsgegevens zoals je naam, adres, telefoonnummer, openingstijden en meer markeren.
  • Productschema: Hiermee kun je gedetailleerde informatie over je producten toevoegen, zoals prijzen, beoordelingen, en beschikbaarheid.
  • Review schema: Hiermee kun je beoordelingen laten zien in de zoekresultaten.

De voordelen van structured data

De voordelen die meekomen bij het gebruik van structured data gaan een stuk verder dan alleen een goed geoptimaliseerd bedrijfsprofiel. Laten we eens kijken:

  • Rich snippets in de zoekresultaten: Wanneer Google je structured data gebruikt, kan je bedrijf op een aantrekkelijke manier worden weergegeven in de zoekresultaten. Dit kan in de vorm van rich snippets zijn, zoals beoordelingen, prijzen, of openingstijden, waardoor je opvalt tussen andere resultaten.
  • Hogere click-through-rate: Doordat rich snippets meer visueel aantrekkelijk zijn en nuttige informatie direct tonen, kunnen ze zorgen voor een hogere klikfrequentie. Mensen zien meteen wat je te bieden hebt en zijn sneller geneigd om door te klikken naar jouw website.
  • Verbeterde lokale SEO: Voor lokale bedrijven is structured data essentieel om beter gevonden te worden door klanten in de buurt. Door het gebruik van LocalBusiness schema geef je Google de juiste signalen over je locatie en bedrijfsactiviteiten, wat je zichtbaarheid in lokale zoekopdrachten verbetert.
  • Zoekmachines begrijpen jouw website: Het belangrijkste voordeel van structured data is dat het zoekmachines helpt om je website beter te begrijpen. Dit kan leiden tot een hogere ranking in zoekresultaten, omdat Google de inhoud van je pagina’s beter kan interpreteren.

Stap 9: Werk aan je on-page SEO

Het optimaliseren van je Google Mijn Bedrijf zit ‘m niet alleen in je bedrijfsprofiel zelf. Zoals we hierboven hebben gezien is de achterkant van je website ook erg belangrijk. Maar wat net zo belangrijk is, is hetgeen op je website. En hier komt on-page SEO om het hoekje kijken. 

Een goed geoptimaliseerde website kan niet alleen je rangschikking in zoekmachines verbeteren, maar ook je Google Mijn Bedrijf-profiel ondersteunen en je lokale vindbaarheid versterken.

On-page SEO optimalisatie

Het optimaliseren van je SEO is nogal wat! Gelukkig hebben wij net een blog geschreven over hoe je je on-page optimalisatie kunt aanpakken. Tuurlijk vatten we het hier in het kort ook nog even voor je samen.

De belangrijkste stappen die je moet volgen om aan je on-page SEO te werken zijn de volgende:

  • Maak gebruik van relevante zoekwoorden
  • Optimaliseer je titels, headers, URL’s en meta-beschrijvingen
  • Verbeter de laadsnelheid van je website
  • Optimaliseer je website voor schermen van diverse formaten
  • Optimaliseer je afbeeldingen en alt-teksten
  • Zorg voor een sterke interne linkstructuur
  • Plaats relevante en kwalitatieve content
  • Verzamel backlinks van relevant en sterke domeinen

Stap 10: Monitor je resultaten via Insights

We zijn eindelijk aangekomen bij de laatste stap. Een groot voordeel van Google Mijn Bedrijf, is de toegang tot de Insights. Dit zijn gedetailleerde statistieken die je helpen om het gedrag van bezoekers te monitoren. Hoe meer informatie je over dit gedrag hebt, hoe beter je verbeteringen kunt doorvoeren. 

Wat kun je meten met Insights?

Google Insights geeft je enorm veel data. Zo kom je erachter hoe klanten jouw bedrijf hebben gevonden. Is dit via een direct zoekopdracht of hebben zij gezocht op één van jouw diensten of producten?

Ook krijg je informatie over waar potentiële klanten jouw bedrijf zien. Is dit in de normale zoekresultaten of in Google Maps?

Verder krijg je inzichten in de verschillende acties die klanten ondernemen. Hebben mensen bijvoorbeeld jouw website bezocht of een routebeschrijving opgevraagd?


Als laatst is het handig om te weten dat Insights je ook data geeft over hoe jij het doet ten opzichte van je concurrenten. Zo biedt de tool bijvoorbeeld statistieken over hoe vaak jouw foto’s worden bekeken en hoe dit zich verhoudt met de foto’s van je concurrentie. 

Insights helpt je met het toepassen van je bedrijfsprofiel - Google Mijn Bedrijf optimaliseren

Verbeteringen doorvoeren

Wanneer je al deze data hebt bekeken, is het natuurlijk wel aan te raden om hier iets mee te doen!

  • Optimaliseer op basis van zoekgedrag
    Als je merkt dat veel mensen je bedrijf via product- of dienst gerelateerde zoekopdrachten vinden, betekent dit dat je goed zichtbaar bent voor mensen die zoeken naar een product of dienst. Om deze zichtbaarheid te behouden of te vergroten, kun je je nog specifieker richten op de zoekwoorden die klanten gebruiken.
  • Verbeter lokale vindbaarheid
    Wanneer je merkt dat veel klanten je bedrijf via Google Maps vinden, kun je overwegen om je locatie-informatie te optimaliseren. Voeg bijvoorbeeld extra details toe over parkeermogelijkheden of openbaar vervoer opties.
  • Bouw verder aan klantrelaties
    Als klanten vaak bellen of een routebeschrijving opvragen, is dat een teken dat ze op het punt staan om met je in contact te komen. Dit biedt kansen om de klantreis verder te verbeteren.
  • Test en verbeter visuele content
    Foto’s spelen een grote rol in de eerste indruk die klanten van je bedrijf krijgen. Als je ziet dat je foto’s minder bekeken worden in vergelijking met je concurrenten, kan dit een teken zijn dat je visuele content niet voldoende aanspreekt. Het toevoegen van nieuwe afbeeldingen kan de betrokkenheid vergroten.
  • Reageer op reviews
    Houd je beoordelingen goed in de gaten. Regelmatig reageren op zowel positieve als negatieve reviews laat zien dat je betrokken bent en waarde hecht aan de mening van je klanten. 

Google Mijn Bedrijf optimaliseren: Aan de slag

Je weet nu precies wat je moet doen om je Google Mijn Bedrijf te optimaliseren. Ga met bovenstaande stappen aan de slag om niet alleen te genieten van een online aanwezigheid, maar te profiteren van een online vindbaarheid!

Meer blogs!