Je wil dat klanten jou kunnen vinden. En je weet dat een sterke contentstrategie hiervoor onmisbaar is. Maar waar moet je beginnen? Gelukkig is daar het HHH model!
Dit bewezen model geeft je de handvatten om content te maken die waardevol én spraakmakend is. In deze blog leggen we je alles uit over het HHH model.
Waarom jij goede content nodig hebt voor meer omzet
Voordat we je alles vertellen over het HHH model, staan we eerst even stil bij content. “Content is king,” is het motto.
Content is echt alles. Je kunt denken aan social media posts, podcasts en blogs. Maar infographics en e-mails zijn ook content. Met content vertel je het verhaal achter jouw merk en breng je het onder de aandacht.
Content creëren is meer dan alleen een creatieve uitlaatklep. Het is een krachtige marketingstrategie om bezoekers en klanten jouw kant op te trekken. Het creëren van content verbetert je SEO, zorgt voor meer merkbekendheid en meer leads!
Hoe werkt dat nou precies? Stel, je maakt content die echt waardevol is voor jouw doelgroep. Bijvoorbeeld een gouden tip waar ze echt iets aan hebben, of een grappig filmpje dat ze graag delen met hun vrienden.
Wat gebeurt er dan? Juist: leads, leads, leads! Plotseling krijg je veel meer bezoekers op je website. En de kans is groot dat een aantal van hen verder klikt en uiteindelijk voor conversies zorgt.
Wat is het HHH model?
Het HHH model staat voor het Hero Hub Hygiene model. Dit model is in 2014 ontwikkeld door de teams van YouTube en Google. Het doel? Het helpen van marketeers om zoveel mogelijk groei te behalen.
Zoals de naam al doet vermoeden, bestaat het HHH model uit drie lagen: hero, hub en hygiene. Het model raadt iedereen aan om content te produceren die goed verdeeld is over deze lagen.
Doe je dit? Dan bouw je loyaliteit op en duurzame bekendheid. Hiermee vermijd je dat je het risico loopt een eendagsvlieg te worden na één succesvolle marketing superstunt.
Het Hero Hub Hygiene model: de 3 h’s uitgelegd
Het HHH model staat dus voor het Hero Hub Hygiene model. Maar wat houden die verschillende lagen nu precies in? Je kunt het HHH model zien als een piramide die uit drie lagen bestaat.
Je begint bij de onderste laag, de hygiene content. Als die in orde is, ga je door naar de laag erboven, hub content. En pas als dat ook goed zit, kom je bij het topje van de piramide: de hero content. We zetten de 3 h’s hieronder voor je op een rij.
Hygiene content
Hygiene content vormt de solide basis van het HHH model. Dit type content is altijd aanwezig.
Hygiene content wordt niet zozeer aangereikt aan de bezoeker, het is meer dat de bezoeker uit zichzelf op zoek gaat naar deze content. Ze hebben een behoefte en zoeken naar antwoorden. Zo komen ze bij jouw hygiene content terecht. Voorbeelden van hygiene content zijn FAQ’s, blogs, testimonials en how-to-video’s.
Hub content
Heb je voldoende hygiene content gecreëerd? Dan kun je verder naar hub content. Deze content is bedoeld om verbondenheid te creëren tussen jouw merk en de bezoeker.
In tegenstelling tot hygiene content wordt hub content terugkerend gemaakt, bijvoorbeeld elke week of elke maand. Een contentkalender is dan ook ideaal om je hub content mee te plannen. Hub content gaat verder dan alleen maar het beantwoorden van vragen. Het is boeiend en waardevol en het is de content die jouw klant wil zien.
Hero content
Ja, ja, dit is de superheld van jouw contentstrategie: de hero content! Deze content bedoeld om schaamteloos de aandacht te trekken en misschien zelfs viral te gaan. Hero content is geweldig, want hiermee vergroot je radicaal de awareness voor jouw merk of specifieke product.
Maar vergis je niet! Het kost veel tijd, energie en geld om een succesvolle hero content campagne te lanceren. Streef er daarom naar om één of twee keer per jaar hero content te lanceren.
Hoe bouw je een contentstrategie op aan de hand van het HHH model?
Nu weet je meer over het HHH model. Maar hoe pas je dit model toe in de praktijk?
1. Weet wie je bent
Wie ben jij? Welke boodschap wil je naar buiten brengen? Wat is jouw unieke verhaal? Wat zijn jouw kernwaarden?
Nadat je deze antwoorden hebt, is het belangrijk om een je doelgroep in beeld te brengen. Op welke kanalen bevinden zij zich? En hoe kun jij ze aantrekken?
2. Bedenk hygiene content
Je begint onderaan de piramide, oftewel met de hygiene content. Creëer content die antwoord geeft op de vragen van je doelgroep.
En vergeet niet! Hygiene content publiceer je het hele jaar door. Je doelgroep kan namelijk altijd behoefte hebben aan dit type informatie.
3. Plan je hub content
Vervolgens denk je na over de hartslag van je content. Dit is namelijk de content die je consistent in een bepaald ritme naar buiten brengt. Een wekelijkse blogpost of een maandelijks magazine? Door de regelmatige frequentie kun je hub content ook goed van tevoren inplannen in je contentkalender.
4. Creëer jouw hero moment
Je publiceert hero content maar één of twee keer per jaar. Toch is het belangrijk om dit goed mee te nemen in je contentplanning. Hero content vergt namelijk enorm veel voorbereiding! Zet duidelijke deadlines en maak een heldere taakverdeling zodat alles gereed is om te shinen!
Het HHH model en SEO
Een groot voordeel van het gebruik van het HHH model is dat dit een goede impact heeft op jouw SEO. Dankzij het model breng je immers verschillende soorten content naar buiten en dat doet het vaak goed bij de zoekmachines. Bovendien draait SEO er helemaal om dat jij waardevolle content maakt voor je bezoeker, die ook echt antwoord geeft op hun vragen.
Benieuwd of jouw website het goed doet wat SEO betreft? Check de gratis SEO Quickscan!
Het HHH model: The Couch Tips
- Volg je doelgroep
Vergeet niet voor wie je dit allemaal doet: je doelgroep! Als zij jouw content niet interessant vinden, maakt het niet uit hoe veel tijd, energie en geld je erin steekt. Blijf daarom op de hoogte van de behoeften en interesses van jouw doelgroep wanneer je nieuwe content plant. Luister ook naar de feedback die je doelgroep geeft, zodat je weet waar je meer van kunt creëren en waar je misschien beter mee op kunt houden - Have fun with it!
Het HHH model stimuleert creativiteit en nodigt je uit om nieuwe ideeën uit te proberen. Denk outside the box wanneer het aankomt op het creëren van content, vooral wanneer je die ene keer dan echt gaat uitpakken met je hero content. De meest experimentele ideeën leiden vaak tot de grootste successen.
Het HHH model voor jou laten werken
Ben je na het lezen van dit blog overtuigd van de kracht van het HHH model maar duizelt het je allemaal een beetje? Geen nood! Plof een keer op onze Couch en laat ons een contentstrategie voor je creëren aan de hand van het HHH model. Binnen de kortste keren pas jij het model toe op je eigen content.
HHH model F.A.Qs
Toch nog onbeantwoorde vragen over het HHH model?