Als ondernemer wil je dat jouw website hoog scoort in de zoekmachines, of niet soms? En of je het nou wil of niet, een sterke SEO-strategie is daarbij cruciaal. Van zoekwoorden tot linkbuilding en technische SEO, het is allemaal enorm belangrijk. Maar wist je dat kleine foutjes al je harde werk kunnen schaden? Eén verkeerde zet kan ervoor zorgen dat je concurrenten je binnen de kortste keren voorbij streven.
Dus, waar moet je op letten bij het uitvoeren van een SEO-strategie en welke SEO fouten moet je echt uit de weg gaan? In dit blog gaan we in op de 14 meest voorkomende fouten. En hé, we vertellen je niet alleen waarom deze fout je rankings kan schaden, maar we bieden ook een oplossing!
Lees dus snel verder!
Deze 14 SEO fouten moet je écht vermijden
SEO fout 1: Zoekwoorden gebruiken waar niemand op zoekt
Als je bewust met SEO bezig bent, heb je waarschijnlijk enorm veel tijd en moeite gestoken in het optimaliseren van je website voor bepaalde zoekwoorden. Je hebt blogs en landingspagina’s geschreven en je hebt alle meta-tags goed ingevuld… Maar de resultaten blijven uit. Hoe kan dat nou?
Je hebt de focus gelegd op zoekwoorden waar niemand naar zoekt!
Voorbeeld
Stel je eens voor: je hebt een website waarop je gepersonaliseerde hondenregenjassen verkoopt. Vol goede moed en enthousiasme optimaliseer je je pagina’s voor zoekwoorden als “regenjas voor teckels met unicorn print”. Je hebt zelfs een blog geschreven met de titel “Waarom jouw teckel een regenjas met unicorn print nodig heeft”.
Hoe kan het in dit geval dat de resultaten uitblijven? Omdat bijna niemand specifiek zoekt naar “regenjassen voor teckels met unicorn print”. Het zoekwoord staat niet volledig in lijn met de zoekintentie en behoefte van je doelgroep.
Oplossing
Het is enorm belangrijk om voordat je bezig gaat met het optimaliseren van je website, je weet welke zoekwoorden je moet gebruiken. Voer dus een zoekwoordenonderzoek uit. Zo’n onderzoek helpt je bij het vinden van zoektermen die passen bij je doelgroep én waar ook daadwerkelijk op gezocht wordt.
Tools als Google Keyword Planner of Ahrefs Keyword Generator kunnen goed ingezet worden voor zo’n onderzoek.
Kies altijd voor zoekwoorden die een hoog zoekvolume hebben en die relevant zijn voor jouw aanbod en doelgroep. Kies daarnaast zo veel mogelijk long-tail zoekwoorden. Deze zijn vaak wat specifieker en minder competitief, waardoor je sneller resultaat ziet.
SEO fout 2: Zoekwoorden gebruiken waar je nooit op kunt ranken (te veel concurrentie)
Mooi, je hebt een zoekwoordenonderzoek uitgevoerd en een aantal sterke termen uitgezocht. Een valkuil waar veel mensen intrappen, is het gebruiken van woorden waar ze nooit op kunnen ranken. Dat klinkt hard. Laat het me je uitleggen.
Voorbeeld
Stel je voor je bent net je webshop live gezet. Je verkoopt limited edition sneakers. Je optimaliseert de volledige site met algemene zoekwoorden als “schoenen kopen”. Dit lijkt op het eerste gezicht hartstikke logisch! Dit zoekwoord heeft een enorm zoekvolume, dus dit is dé manier om klanten op je webshop te krijgen… Of niet soms?
Helaas is het antwoord ‘nee’. Dit komt doordat grote spelers zoals Nike, Adidas, Foot Locker en Zalando dit zoekwoord al hebben toegeëigend. Helaas heb jij (als beginner) de kans niet om daar tussen te komen.
Oplossing
Een slimme strategie is om de focus te leggen op long tail zoekwoorden. Deze zoektermen zijn specifieker waardoor je je doelgroep makkelijker kunt aanspreken. Een ander groot voordeel van deze langere zoektermen is dat deze een stuk minder concurrentie hebben dan algemene korte zoekopdrachten.
Voor je limited edition sneaker webshop kun je dus zoekwoorden gebruiken als “limited edition sneakers onder €150” of “zeldzame Nike Air Jordan releases kopen”.
Deze zoekwoorden hebben een minder groot zoekvolume, maar de mensen die er wél op zoeken, zijn hoogstwaarschijnlijk jouw ideale klant. Bovendien kun je met een goed geoptimaliseerde pagina veel makkelijker ranken en sneller resultaat zien.
Focus dus op haalbare zoekwoorden, bouw je autoriteit op, en wie weet kun je op een dag die grote jongens uitdagen!
SEO fout 3: Over-optimaliseren voor de zoekmachines
Over-optimalisatie is een van de meest gemaakte fouten door SEO-beginners. Vaak zijn ze zo gefocust op het gebruiken van zoekwoorden, dat ze deze onnatuurlijk vaak in hun teksten laten terugkomen. Het idee hierachter? Zoekmachines zouden hun website hoger moeten ranken. Maar helaas werkt dat precies andersom.
Zoekmachines zien deze praktijk, ook wel ‘keyword stuffing’ genoemd, als een vorm van Black Hat SEO. En in plaats van dat Google je website beloont, loop je juist het risico op een penalty.
Het gevolg? Al je harde werk is voor niets geweest.
Voorbeeld
Stel je voor: je wilt graag ranken op het zoekwoord “duurzame kleding kopen”. Je denkt: hoe vaker ik dit zoekwoord gebruik, hoe beter mijn kansen. Dus schrijf je een tekst zoals deze:
“Duurzame kleding kopen is belangrijk voor het milieu. Als je duurzame kleding koopt, draag je bij aan een betere wereld. Duurzame kleding kopen is de toekomst, dus zorg ervoor dat je duurzame kleding koopt bij winkels die duurzame kleding verkopen.”
Dit lijkt misschien slim, maar voor zowel je lezers als zoekmachines voelt deze tekst onnatuurlijk en geforceerd aan.
Oplossing
Gelukkig is deze SEO fout makkelijk op te lossen én uit de weg te gaan. Het enige wat je hoeft te doen is schrijven voor je bezoekers. Wanneer de focus ligt op hun in plaats van op de zoekmachines, zul je zien, dat de teksten een stuk natuurlijker lopen.
Ja, je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat de zoekwoorden in je tekst voorkomen. Dit kun je doen door ze te verwerken in de titels, koppen en meta-beschrijving. Daarnaast moeten ze nog een paar keer in de lopende tekst voorkomen. Daarbij is het belangrijk dat je de zoekwoorden combineert met synoniemen en gerelateerde termen. Alles om de tekst goed leesbaar te houden!
SEO fout 4: Titels en meta-beschrijvingen niet optimaliseren
Je content kan nog zo waardevol zijn, maar als je titels en meta-beschrijvingen niet aantrekkelijk zijn, zal niemand op jouw link klikken in de zoekresultaten. Dit is namelijk het eerste wat potentiële bezoekers zien in Google. Een saaie of onduidelijke titel valt simpelweg niet op, en een meta-beschrijving die niet uitnodigt tot actie, zorgt ervoor dat je concurrent er met jouw potentiële bezoekers vandoor gaat.
Voorbeeld
Stel je hebt een blog geschreven over de beste tips om duurzamer te leven. Je titel is “Duurzaam leven” en de bijbehorende meta-beschrijving luidt als volgt: “Lees alles over duurzaam leven in deze blog”.
Nou, niet heel prikkelend. De kans is dus klein dat je zoekers aanzet om jouw blog te lezen. Een algemene titel en beschrijving zorgen ervoor dat mensen verder scrollen en hoogstwaarschijnlijk klikken op de link van één van je concurrenten.
Oplossing
Het is belangrijk dat zowel de titel als de meta-beschrijvingen de kern van een pagina samenvatten op een aantrekkelijke manier. Zorg ervoor dat je zoekwoord wordt genoemd en schrijf microcopy die de meerwaarde van je pagina communiceert én een call-to-action bevat.
Terug naar het voorbeeld. Hoe kunnen die titel en meta-beschrijving beter?
- Titel: 10 simpele tips om vandaag nog duurzamer te leven
- Meta-beschrijving: Wil jij groener leven zonder gedoe? Ontdek 10 praktische en haalbare tips om direct een duurzamere levensstijl te omarmen. Klik hier en begin vandaag!
Deze versie maakt direct duidelijk waar je blog over gaat, biedt concrete waarde en nodigt uit om te klikken. Hierdoor stijgt niet alleen je click-through rate (CTR), maar ook de kans dat mensen jouw content lezen en delen!
SEO fout 5: Je content volledig laten schrijven door AI
Het is vandaag de dag zo makkelijk om je content volledig te laten schrijven door tools als ChatGPT, maar je moet er écht mee opletten! Google is namelijk heel goed in het herkennen van teksten die één-op-één zijn overgenomen door AI. Deze teksten missen namelijk vaak de menselijke nuances, authenticiteit en creativiteit.
Wanneer Google doorheeft dat alle teksten op jouw website volledig AI zijn, kunnen je rankings hierdoor negatief worden beïnvloed.
Voorbeeld
- Typisch AI:
“Optimaliseer je online aanwezigheid met bewezen strategieën die jouw zichtbaarheid vergroten en meer bezoekers naar je website trekken.” - Menselijk:
“Wil je meer bezoekers op je website? Wij delen strategieën die echt werken om je zichtbaarheid te vergroten.”
Oplossing
Nee, wij zeggen niet dat je nooit meer gebruik mag maken van AI. Integendeel zelfs. Ook wij omarmen deze technologie. Maar gebruik AI als hulpmiddel en niet als copywriter. Tools als Claude of ChatGPT kunnen goed helpen bij het schrijven van teksten, het ontwerpen van een lay-out of lopende tekst omzetten in bullet points. Maar het is belangrijk dat je de tekst altijd zelf nakijkt, herschrijft en aanvult.
Zoekmachines vinden het belangrijk dat je waarde biedt aan je doelgroep. En dit kan alleen door die menselijke touch!
SEO fout 6: Te weinig tekst op je website
Je hebt een prachtige website met een strak design die perfect functioneert op zowel desktop als mobiel, maar er ontbreekt iets belangrijks: tekst. Veel mensen onderschatten hoe belangrijk voldoende content is voor SEO.
Zoekmachines hebben tekst nodig om te begrijpen waar jouw website over gaat en om deze te ranken in de zoekresultaten. Als je pagina’s nauwelijks tekst bevatten, kunnen zoekmachines ze moeilijk indexeren. Dat wil je niet hebben! Je loopt dan namelijk het risico niet gevonden te worden.
Oplossing
Zorg ervoor dat je op elke pagina voldoende relevante en waardevolle tekst hebt. Je wilt eigenlijk altijd boven de 400 woorden zitten. Kun je je tekst langer maken? Doe dat dan vooral!
Maar let op! Schrijf niet meer dan nodig is alleen omdat je denkt dat het moet. Als je een tekst van 1000 woorden op je website hebt, maar je herhaalt jezelf constant en biedt weinig waarde, dan is dat juist nadelig. In SEO gaat kwaliteit altijd boven kwantiteit!
SEO fout 7: Niet intern linken
Het niet intern linken is één van de SEO fouten die vaak wordt gemaakt. Intern linken is een onmisbaar onderdeel van een goede SEO-strategie. Met interne links help je niet alleen bezoekers gemakkelijker door je website te navigeren, maar je maakt het ook eenvoudiger voor Google om de structuur en samenhang van je pagina’s te begrijpen.
Een duidelijke interne linkstructuur zorgt ervoor dat Google jouw website beter kan indexeren, wat kan bijdragen aan hogere rankings in de zoekresultaten.
Door geen interne links te plaatsen, laat je dus enorm veel kansen liggen. Het gebrek aan een sterke interne linkstructuur kan dus leiden tot hogere bounce rates en minder organisch verkeer.
Oplossing
Het is simpel! Maak gebruik van interne links die logisch aansluiten bij je content. Link naar relevante pagina’s, blogs of producten binnen je website. Zorg hierbij dat je anchor-tekst beschrijvend is, zodat zowel bezoekers als Google begrijpen waar de link naartoe leidt. Dit verbetert niet alleen je SEO, maar ook de gebruikservaring van al je bezoekers!
SEO fout 8: Gebruik maken van Black Hat SEO
We vallen maar direct met de deur in huis. Het gebruiken van Black Hat SEO-technieken kan je écht de das om doen. Black Hat SEO klinkt misschien als een snelle manier om hoger te ranken in Google, maar niets is minder waar. Tactieken zoals keyword stuffing, verborgen tekst, cloaking of het kopen van backlinks lijken op korte termijn effectief, maar kunnen enorme gevolgen hebben voor je website.
Zodra Google ontdekt dat je deze technieken gebruikt, riskeer je een penalty of, erger nog, volledige verwijdering uit de zoekresultaten.
Oplossing
Kies voor een eerlijke en duurzame SEO-strategie. Ja, je moet wat langer op je resultaten wachten, maar dan heb je ook echt wat. Wanneer je White Hat SEO toepast, hoef je niet bang te zijn dat Google je website opeens bestraft.
Wat je te doen staat? Waardevolle content creëren, werken aan het verzamelen van natuurlijke en kwalitatieve backlinks, het optimaliseren van je website voor zowel de zoekmachine als de gebruiker en de technische gezondheid van je site constant in de gaten houden.
SEO fout 9: Vergeten om een sitemap te maken of te delen
Laten we een duik nemen in de technische kant van SEO. Want hier kun je zeker veel fouten maken. Eén van de grootste SEO fouten op technisch gebied, is het vergeten van het maken en/of delen van een sitemap.
Een sitemap is een soort routekaart voor zoekmachines: het helpt ze je website beter te begrijpen en je content sneller te indexeren. En hoe sneller jouw pagina’s geïndexeerd worden, hoe sneller je kunt gaan ranken.
Zonder sitemap kunnen belangrijke pagina’s over het hoofd worden gezien, vooral als ze diep in je website zijn begraven. Dit kan betekenen dat de waardevolle content waar je hard aan hebt gewerkt nooit zichtbaar wordt in de zoekresultaten.
Voorbeeld
Website zonder sitemap → gevolg: Google moet je website handmatig crawlen en mist mogelijk belangrijke pagina’s.
Website met sitemap → gevolg: Google ontvangt een duidelijke lijst met al je pagina’s en indexeert je website efficiënter, wat je zichtbaarheid verbetert.
Oplossing
Maak altijd een XML-sitemap voor je website en dien deze in via Google Search Console. Dit zorgt ervoor dat zoekmachines jouw website snel en volledig kunnen crawlen. Gebruik tools zoals Yoast SEO of Screaming Frog om een sitemap te genereren. Controleer regelmatig of je sitemap up-to-date is en al je belangrijke pagina’s bevat. Zo maak je het Google een stuk makkelijker om jouw content te vinden!
SEO fout 10: Slechte backlinks niet verwijderen
ALs je ook maar een beetje bezig bent met SEO, heb je vast wel eens van backlinks gehoord. Backlinks zijn een belangrijke ranking factor, dus je wilt zoveel mogelijk van dit soort links verzamelen. Helaas is niet elke backlink een goede backlink.
Slechte links, zoals links van spammy websites, link farms of irrelevante bronnen, kunnen juist schadelijk zijn voor je website. Google kan je hierdoor lager ranken, omdat deze links worden gezien als een poging om het algoritme te manipuleren. Als je deze slechte links niet verwijdert of disavowed, kan dit op de lange termijn je domein reputatie ernstig aantasten.
Oplossing
Voer om de zoveel tijd een backlink-analyse uit met tools zoals Ahrefs of SEMrush. Deze tools helpen je bij het identificeren van ‘toxische links’. Verzamel deze links en dien een disavow-verzoek in bij Google. Je vraagt Google dan eigenlijk om al deze links te negeren en niet mee te nemen in het ranking proces.
SEO fout 11: Niet willen linken naar andere websites
Veel website-eigenaren maken de fout om geen links naar andere websites op te nemen in hun content. Ze willen bezoekers niet “wegsturen” of bang zijn dat dit hun eigen SEO schaadt. Maar echt, het is één van de grootste SEO fouten die je kan maken!
Door te linken naar betrouwbare en relevante bronnen, laat je zien dat je content goed onderbouwd is en waarde toevoegt. Zoekmachines zoals Google waarderen dit, omdat het de gebruikerservaring enorm kan verbeteren.
Voorbeeld
Schrijf je een blog over duurzaam leven? Link dan naar een gerenommeerde organisatie zoals Milieu Centraal of duurzame merken zoals Dopper, Tony’s Chocolonely of Greenchoice.
Oplossing
Voeg uitgaande links toe aan je pagina’s! Let hierbij echter wel op dat de bron die je verwerkt relevant moet zijn voor jouw niche en het verhaal wat je wil vertellen. Het lijkt misschien niet zo, maar deze uitgaande links wekken vertrouwen op bij je bezoekers én verbeteren je SEO-prestaties.
SEO fout 12: Een website hebben die niet mobielvriendelijk is
Sorry, maar een website die niet functioneert op mobiel kan écht niet meer. We leven in een wereld waar meer dan 60% van al het internetverkeer afkomstig is van mobiele apparaten. Dit maakt een mobielvriendelijke website ON-MIS-BAAR.
Werkt jouw website niet goed op een smartphone of tablet? Dan is de kans enorm dat bezoekers afhaken. Niemand houdt van kleine teksten, knoppen die moeilijk aan te klikken zijn of pagina’s die traag laden.
Een andere reden om je verouderde site zo snel mogelijk mobielvriendelijk te maken, is dat deze mobielvriendelijkheid een belangrijke ranking factor is! Presteert jouw website niet goed op smartphones? Dan straft Google dit af door je een lagere ranking te geven.
Oplossing
Zorg dat je website responsive is, zodat hij zich automatisch aanpast aan elk schermformaat. Gebruik regelmatig tools als Google’s Mobile-Friendly Test om mogelijke verbeterpunten op te sporen.
Je wilt er echt alles aan doen om ervoor te zorgen dat je website naar behoren functioneert. Een mobielvriendelijke website brengt namelijk veel voordelen met zich mee waar je stuk voor stuk van wilt profiteren: een betere gebruikservaring, hogere rankings en meer conversies.
SEO fout 13: Snel of gemakkelijk SEO-resultaten verwachten
Veel ondernemers denken nog steeds dat SEO een snelle oplossing is om meer verkeer naar hun website te krijgen. Helaas, we moeten je teleurstellen. SEO werkt niet als instant oplossing. Je moet het eerder zien als een langetermijnstrategie.
Het kost tijd om goede content te creëren en te laten ranken. Hetzelfde geldt voor het uitvoeren van een linkbuilding strategie en het opbouwen van je autoriteit…
De mensen die geloven in beloftes als “Nummer 1 in Google binnen een week!” komen vaak van een ijskoude kermis thuis.
Oplossing
De oplossing is simpel. Heb geduld. Werk hard of geef je SEO uit handen aan een specialist. Wanneer er een sterke strategie wordt toegepast zie je binnen enkele maanden al de eerste resultaten.
SEO fout 14: Geen SEO-strategie hebben of zelfs helemaal niets aan SEO doen!
SEO lijkt voor veel ondernemers iets ingewikkelds dat makkelijk uit te stellen is, maar dit is oprecht de grootste fout die je kunt maken. Simpelweg hopen dat mensen je vinden, is niet genoeg. SEO vereist een plan, consistentie en kennis van wat je doelgroep zoekt. Of je nu eigenaar bent van een blog, een webshop runt of diensten aanbiedt, SEO is enorm belangrijk om online zichtbaar te zijn en je bedrijf te laten groeien.
Oplossing
Begin! SEO is belangrijk, dus ga ermee aan de slag! Onderzoek welke zoekwoorden relevant zijn voor jouw doelgroep, optimaliseer je pagina’s stap voor stap, en zorg voor waardevolle content.
Vind je het lastig om een strategie op te stellen of heb je simpelweg geen tijd om deze uit te voeren? Schakel dan een expert in! Met een duidelijke SEO-strategie leg je de basis voor een betere vindbaarheid, meer verkeer, leads en successen op de lange termijn.
Van je SEO fouten leren
SEO is een krachtig middel om je online zichtbaarheid te vergroten en je bedrijf te laten groeien, maar het vereist kennis, strategie en consistentie. De fouten die we in dit blog hebben besproken, worden vaak gemaakt, maar gelukkig zijn ze allemaal op te lossen.
Door deze fouten te vermijden en te werken aan een solide strategie, kun je je website stap voor stap naar de top van de zoekresultaten brengen. Begin vandaag nog en maak van SEO een prioriteit – je zult de resultaten zien!