SEO vs SEA: wat houden deze termen in en waarom zijn ze zo belangrijk? Nou, deze twee pareltjes kunnen jou helpen naar meer online zichtbaarheid. En online zichtbaarheid voor je bedrijf is natuurlijk essentieel. Want hierdoor word jij ook daadwerkelijk gevonden door potentiële klanten. En dat leidt tot meer: meer verkeer, meer leads, meer conversie, meer geloofwaardigheid. SEO en SEA zijn beide manieren om jou naar meer online zichtbaarheid te helpen.
Alles weten over SEO vs SEA? Lees snel verder!
Wat is SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization. Wat met één Nederlands woord wil zeggen: zoekmachineoptimalisatie. Oftewel, met SEO zorg je ervoor dat jouw website hoger in de zoekresultaten eindigt wanneer gebruikers op bepaalde zoektermen zoeken. Het doel van SEO is dan ook om meer bezoekers naar je website te trekken door ervoor te zorgen dat je site beter vindbaar is voor gebruikers die zoeken naar de producten of diensten die jij aanbiedt.
Belangrijkste componenten van SEO
- Technische SEO
Wil je hordes mensen naar je site trekken? Dan moet de fundering natuurlijk wel in orde zijn. Denk bijvoorbeeld aan een gebruikersvriendelijke websitestructuur en andere technische aspecten.
- On-page SEO
Dit gaat over alles wat je zelf kunt optimaliseren aan de inhoud op je website. Denk aan relevante zoekwoorden gebruiken en de juiste koppen (H1, H2, H3, etc.).
- Off-page SEO
Hierbij gaat het meer om het verhogen van je autoriteit door bijvoorbeeld linkbuilding met andere betrouwbare websites.
- Content
Het creëren van relevante, waardevolle content die aansluit bij de zoekintentie van je doelgroep zodat ze jouw site ook echt weten te vinden (en misschien zelfs delen met hun vrienden).
Voordelen van SEO
Hierbij een greep uit de vele voordelen van SEO voor jouw website:
- Duurzaam
SEO strategieën zijn vooral gericht om op de lange termijn je zichtbaarheid te vergroten en meer bezoekers naar je website te trekken. Alle moeite die je er nu insteekt is dus eigenlijk een investering voor de toekomst.
- Vertrouwen en geloofwaardigheid
Eindigt jouw website hoog in de zoekresultaten op een organische manier? Dan beschouwen gebruikers deze site vaker als betrouwbaar en geloofwaardig. En zo’n ijzersterke reputatie voor jou als bedrijf is altijd goed!
- Kostenbesparend
Als je zelf aan de slag gaat met SEO kost dit je zeker tijd en inzet. Bovendien zou je gebruik kunnen maken van betaalde SEO tools zoals SEMrush of je kunt ervoor kiezen om de SEO volledig uit te besteden aan een SEO expert. Ga je zelf aan de slag? Dan is SEO in principe een gratis manier om je zichtbaarheid te verhogen.
Nadelen van SEO
Ieder voordeel heeft z’n nadeel en dat is voor SEO niet anders.
- Tijdsintensief
Twee woorden, negen letters… duurt lang! Tja, helaas kan het vaak wel maanden duren voordat je resultaten ziet van je SEO-inspanningen. Maar als er dan eenmaal resultaat is, blijft dit ook langer aanhouden.
- Complex en veranderlijk
Niets zo veranderlijk als de SEO-regels en -algoritmen. Google heeft er nog weleens een handje van om de regels rondom SEO op de schop te gooien, waardoor je opeens weer allemaal nieuwe SEO strategieën moet bedenken om aan de top te blijven. Ga je voor de SEO route, dan is het dus belangrijk dat je op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen.
- Geen garantie op resultaat
SEO is afhankelijk van zoekmachines en van het gedrag van gebruikers. Je hebt dus nooit 100% controle over hoe je site gaat ranken in de zoekmachine.
Wil jij wèl zekerheid dat je SEO er goed voorstaat? Laat ons je SEO werkzaamheden dan overnemen!
Wat is SEA?
SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren. In tegenstelling tot SEO moet je voor SEA altijd betalen. Waarschijnlijk ben je zelf ook al eens betaalde zoekresultaten tegengekomen wanneer je iets opzocht in een zoekmachine. Deze resultaten verschijnen boven of naast de ‘normale’ zoekresultaten, die ook wel organische zoekresultaten worden genoemd. Het doel van SEA is, net als bij SEO, om direct verkeer naar je website te genereren. Bij SEA gebeurt dit door te betalen voor zichtbaarheid in zoekmachines zoals Google.
De belangrijkste componenten van SEA
- Keyword research
Kies het zoekwoord waarop je wilt adverteren. Het is belangrijk dat je een zoekterm kiest die past bij jouw product of dienst én de zoekintentie van je doelgroep.
- Advertentie creatie
Je schrijft een advertentietekst die relevant is voor wat je aanbiedt en die natuurlijk aantrekkelijk is voor de lezer zodat deze wel moet klikken op je betaalde advertentie.
- Bieden
Je stelt in hoeveel je bereid bent om te betalen voor een klik op je advertentie. Je betaalt een Cost Per Click (CPR), oftewel een bepaalde prijs voor elke keer dat er iemand op de advertentie klikt.
- Campagnebeheer
Je houdt bij hoe je advertentie het doet en aan de hand hiervan kun je hem eventueel aanpassen of optimaliseren.
Voordelen van SEA
- Snelle resultaten
In tegenstelling tot SEO kun je bij SEA direct resultaat zien vanaf het moment dat je advertentiecampagne live gaat.
- Minder tijdsintensief
Als je al je SEO zelf doet, gaat hier behoorlijk wat tijd in zitten. Bij SEA is dit eenvoudiger. Je komt automatisch al hoger in de zoekresultaten te staan omdat je betaalt hebt.
- Specifieke doelgroep targeten
Bij SEA kun je zeer specifiek targeten op demografische gegevens, locatie en zoekintentie. Zo kun je jouw advertentie dus helemaal richten op je ideale klant.
Nadelen van SEA
- Hoge kosten
SEO is in principe gratis en voor SEA betaal je soms hoge kosten, vooral als je geïnteresseerd bent in populaire zoekwoorden met veel concurrentie. De prijs van de CPC hangt af van het zoekvolume en de concurrenten. In de duurste branches betaal je soms wel honderden euro’s voor één klik!
- Tijdelijke resultaten
Waar je bij SEO een duurzame strategie opbouwt, is dat bij SEA niet het geval. Stop je met betalen, dan stopt ook het verkeer naar je website. Helaas pindakaas…
- Complexiteit
Hoewel SEA misschien als eenvoudiger kan klinken dan SEO, heb je ook voor het opzetten van een effectieve SEA-campagne veel expertise en voortdurende optimalisatie nodig.
SEO vs SEA: de belangrijkste verschillen
Goed, nu je een beter beeld hebt bij zowel SEO als SEA is het tijd om de ultieme vergelijking te maken van SEO vs SEA met deze vier belangrijkste verschillen:
Kosten en investeringen
Je bent zakelijk ingesteld. Jouw tijd en geld zijn daarom belangrijk en kostbaar. En SEO en SEA brengen allebei kosten en investeringen met zich mee. SEO vraagt vooral een investering van tijd en middelen om je website te optimaliseren en waardevolle content te creëren. Hoewel je financiële kosten bij SEO lager zijn dan bij SEA, kan de tijdsinvestering aanzienlijk zijn. Bij SEA heb je daarentegen directe financiële kosten om advertenties te plaatsen.
Tijd en snelheid van resultaten
Bij SEO speel je ‘the long game’, een langetermijnstrategie. Het kan daarom makkelijk maanden duren voordat je verbeteringen ziet in het verkeer naar je site. Bij SEA heb je, aan de andere kant, direct resultaat. Zodra je groen licht krijgt op je advertenties, kun je dezelfde dag nog meer verkeer op je site verwachten.
Duurzaamheid en effect op de lange termijn
Tja, bij SEO zul je meer geduld moeten hebben, maar dat wordt wel beloond met duurzame resultaten. Wanneer je eenmaal een positie hebt bemachtigd in de zoekresultaten kun je lange tijd verkeer blijven genereren zonder voortdurende kosten. En wat SEA betreft: “Easy come, easy go.” Zolang je betaalt, krijg je verkeer. Maar zodra je stopt met betalen, stopt ook het felbegeerde verkeer.
Meetbaarheid en optimalisatie
Meten is weten! En gelukkig kun je zowel SEO en SEA goed meten en optimaliseren. Echter gebeurt dit wel bij beiden op verschillende manieren. Met SEO gebruik je tools zoals Google Analytics, Google Search Console of bijvoorbeeld SEMrush om je prestaties te monitoren en aan te passen. SEA biedt gedetailleerde inzichten in je advertentieprestaties en geeft je de mogelijkheid om biedingen, advertenties en targeting continu te optimaliseren voor betere resultaten.
Wanneer kies je voor SEO?
SEO kan een geweldige keuze zijn voor jou en je business om jezelf in de schijnwerpers te zetten. Zijn onderstaande zaken op jou van toepassing? Dan is SEO je beste vriend!
Je bent op zoek naar een lange termijnstrategie
SEO is ideaal als jij voor jouw bedrijf op zoek bent naar duurzame groei en langdurige online aanwezigheid. Heb je dus een lange adem en ben je bereid om te investeren in tijd om écht een aantrekkelijke, relevante site op te bouwen? Dan kan SEO je helpen om consistent organisch verkeer naar je site te trekken zonder voortdurende kosten.
Je hebt een beperkt budget
Misschien ben je nog maar net gestart met je website of heb je simpelweg niet een gigantisch budget voor bepaalde advertenties. Het leuke van SEO is dat het allemaal niet veel hoeft te kosten. Met wat bloed, zweet en tranen kom je een heel eind! In het begin vraagt het misschien veel inspanningen van je, maar dat is het allemaal waard als je uiteindelijk die lange termijn verhoogde online zichtbaarheid hebt.
Je wilt duurzame groei
Als je met jouw bedrijf zoekt naar een solide basis van organisch verkeer, geloofwaardigheid en betrouwbaarheid binnen je branche (die ook nog eens gepaard gaat met hoge organische zoekresultaten), dan is investeren in SEO de weg voor jou.
Wanneer kies je voor SEA?
Misschien wil je het echter wel over een andere boeg gooien en past SEA beter in jouw online straatje. In onderstaande gevallen kan SEA jou goed van dienst zijn:
Je hebt behoefte aan snelle resultaten
Time is money! Als je niet het geduld hebt om maanden op een SEO strategie te wachten, dan is SEA perfect voor jou. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe productlancering of een seizoensaanbieding. Hierbij is het belangrijk dat je snel verkeer genereert. SEA kan je dan helpen om direct verkeer en conversies te genereren.
Je wil specifieke campagnes uitzetten
SEA is ook perfect voor specifieke marketingcampagnes waarbij je op korte termijn maximale zichtbaarheid wilt bereiken. Met SEA kun je advertenties richten op specifieke zoekwoorden en bepaalde demografische gegevens van je doelgroep. Daardoor kun je heel gericht adverteren en is de kans op daadwerkelijke conversie hoger.
Je target een exacte doelgroep
Je kent hem vast wel: jouw ideale klant. Nu moet je hem/haar alleen nog zien te bereiken. SEA geeft je de mogelijkheid om een specifieke doelgroep te targeten door bijvoorbeeld te targeten op leeftijd, geslacht, locatie of interesses. Zo kun je met SEA precies de doelgroep bereieken die je wilt. Ideaal als je een specifieke dienst of product aanbiedt.
SEO én SEA: een combinatie voor succes
Zoals je hebt kunnen zien zijn er de nodige verschillen tussen SEO vs SEA. Maar hoewel deze strategieën op verschillende manieren werken, hoeft het zeker geen kwestie te zijn van of-of. Waarom zou je hun krachten niet bundelen en zo profiteren van het beste van twee werelden? SEO en SEA kunnen elkaar aanvullen en versterken in jouw marketing strategie.
Je kunt bijvoorbeeld SEA gebruiken om snel verkeer te genereren en in de tussentijd werk jij achter de schermen aan je lange termijn SEO-strategie. Zodra je merkt dat je organisch stijgt in de zoekresultaten, kun je je SEA-budget omlaag schroeven.
En je kunt ook de gegevens uit je SEA-campagnes gebruiken om beter te begrijpen welke zoekwoorden en advertenties het beste presteren. Gebruik deze kostbare info in je voordeel wanneer je je SEO-strategie aan het verfijnen bent.
Tot slot zorg je met zowel organische als betaalde zoekresultaten voor allround zichtbaarheid. Je algehele online aanwezigheid wordt vergroot door beide strategieën en daarmee laat je aan alle internetgebruikers zien dat jij bestaat.
Jouw ultieme SEO wapen
Oké, je weet nu hoe ongelooflijk belangrijk online zichtbaarheid is en hoe je SEO en SEA kunt inzetten om dit te verbeteren. Klinkt dit je echter als wel heel veel werk in de oren? Laat ons dan jouw SEO strategieën uitvoeren. Wij zijn The Couch, een enthousiast SEO team met als hoogste doel om jouw website naar het maximale niveau te tillen. Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem vandaag nog contact met ons op!