Longtail zoekwoorden, short tail zoekwoorden: nee, ze hebben niets met lange en korte staarten te maken, maar deze twee soorten zoekwoorden zijn wel erg belangrijk voor jouw SEO strategie! Daarom leggen we je in deze blog alles uit over long tail zoekwoorden, short tail zoekwoorden en het verschil tussen deze twee. En natuurlijk vertellen we je hoe je ze het beste in kunt zetten voor de meest effectieve SEO-strategie voor jou, waarmee je meer verkeer naar je site trekt en meer conversie genereert!
Wat zijn short tail zoekwoorden?
Short tail zoekwoorden zijn zoektermen die vooral erg algemeen zijn en vaak ook kort. Meestal bestaan ze uit één of hooguit twee woorden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan “schoenen” of “vakantie”. Kun je je voorstellen hoeveel mensen dagelijks op deze korte, algemene zoektermen zoeken? Veel! Het zoekvolume is hoog, omdat de termen zo breed zijn en ze door veel mensen worden gebruikt.
Voordelen van short tail zoekwoorden
- Hoge zoekvolumes
Short tail zoekwoorden hebben doorgaans een groot tot zeer groot aantal zoekopdrachten. Dat komt omdat deze termen populair en algemeen zijn. Rankt jouw website hoog op het eerder genoemde voorbeeld “schoenen” (een echt short tail keyword), dan bereik je een hele grote doelgroep en heb je dus enorme zichtbaarheid.
- Brede doelgroep
Zoals eerder benoemd zijn short tail zoekwoorden niet alleen kort, maar ook niet specifiek en erg algemeen. Het voordeel hiervan is dat ze gezocht worden door een breed publiek. Dat kan handig zijn als jouw aanbod ook breed is en je branding wilt versterken. Verkoop je bijvoorbeeld kinder-, dames-, heren-, zomer- en winterschoenen? Dan is het helemaal geen gek idee om in te zetten op het short tail zoekwoorden “schoenen”.
- Eenvoudig te gebruiken in korte content
Zoals je waarschijnlijk wel weet, gebruik je zoekwoorden in de verschillende teksten op je website. Omdat short tail zoekwoorden doorgaans kort en algemeen zijn, kun je deze heel makkelijk verwerken in allerlei soorten teksten. Zelfs hele korte teksten, zoals productomschrijvingen of koppen van landingspagina’s. Dat scheelt een hoop kunst- en vliegwerk.
Nadelen van short tail zoekwoorden
- Hoge concurrentie
Klopt, als jouw website rankt op het zoekwoord “schoenen”, dan heb je een zeer hoge zichtbaarheid. Máár… om dat voor elkaar te krijgen is NIET makkelijk. Helaas pindakaas: juist omdat short tail zoekwoorden zo algemeen zijn en een hoog zoekvolume hebben, is de concurrentie moordend! Grote bedrijven, zoals Nike en Adidas, hebben een dijk van een SEO strategie en ook nog eens een torenhoge domeinautoriteit. Daardoor domineren dit soort websites de zoekresultaten voor short tail zoekwoorden en kom je er, als kleinere website, nauwelijks meer tussen.
- Lage conversieratio
Ja, short tail zoekwoorden kunnen veel verkeer genereren. Maar de volgende vraag is natuurlijk: leidt al dat verkeer ook daadwerkelijk tot meer conversie? Niet perse. Dat heeft alles te maken met de zoekintentie van de bezoeker. Tuurlijk, met een zoekwoord als “schoenen” trek je veel bezoekers. Maar mensen die zoeken op dit soort algemene termen zitten vaak nog in de verkennende fase van hun aankoop-reis en weten nog niet precies wat ze zoeken. Ze zijn vaak nog niet klaar om een aankoop te doen. Daarom leidt al dat verkeer van short tail zoekwoorden niet per definitie tot hogere conversie.
- Minder gericht op specfieke zoekopdrachten
Short tail zoekwoorden spelen niet in op specifieke intenties. Uiteraard, iemand die “schoenen” intypt kan op zoek zijn naar een nieuw paar schoenen om op jouw webshop te kopen. Maar voor hetzelfde geld is dit een wanhopige vader die zoekt hoe je hardnekkige grasvlekken uit de voetbalschoenen van je dochter kunt verwijderen. Kortom, de algemeenheid van short tail zoekwoorden maken het moeilijker om je toe te spitsen op bezoekers die ook écht klant bij je zouden kunnen worden.
Wat zijn long tail zoekwoorden?
Long tail zoekwoorden zijn specifieker dan short tail zoekwoorden. Om die reden zijn ze ook vaak langer en bestaan meestal uit drie of zelfs meer woorden. Op deze zoekwoorden wordt drastisch minder gezocht, maar de mensen die hierop zoeken hebben vaak wel een specifiekere zoekintentie en de concurrentie is ook veel lager. Voorbeelden van long tail zoekwoorden zijn “panterprint schoenen voor hardlopen” of “vakantie in Italië met kinderen”, ten opzichte van de short tail zoektermen “schoenen” of “vakantie”.
Voordelen van long tail zoekwoorden
- Lage concurrentie
Long tail zoekwoorden zijn specifieker en daarom is de concurrentie vaak een stuk lager dan voor short tail zoekwoorden. Dat maakt het voor jou makkelijker om hoger te ranken in de zoekmachines voor deze specifiekere zoektermen. Wel zo fijn!
- Hogere conversieratio
Long tail zoekwoorden sluiten beter aan op de zoekintentie van degene die zoekt. Als iemand een long tail zoekopdracht gebruikt, is diegene vaak al een stuk verder in zijn aankoopproces. Ze weten al beter wat ze willen en zijn sneller geneigd om iets te kopen of om een andere conversie actie te ondernemen (zoals bijvoorbeeld inschrijven voor je nieuwsbrief). Oftewel, met long tail zoekwoorden vis je misschien in een kleinere vijver, maar de vissen die hier zwemmen hebben wel een grotere kans om te bijten!
- Specifiek en relevant voor de doelgroep
Long tail zoekwoorden geven jou de mogelijkheid om content te maken die specifiek is en zeer gericht is op de behoeften van je doelgroep. Je kunt long tail zoekwoorden, zoals “panterprint schoenen voor hardlopen” gebruiken bij het maken van je content om zo gebruikers aan te trekken die echt naar een specifiek product of specifieke oplossing op zoek zijn.
Nadelen van long tail zoekwoorden
- Lager zoekvolume
Long tail zoekwoorden hebben vaak een veel lager zoekvolume dan short tail zoekwoorden. Dat betekent dat je met deze zoekwoorden waarschijnlijk niet direct massa’s verkeer naar je website zal trekken.
- Meer onderzoek en creativiteit nodig om te identificeren
Het vinden van de juiste long tail zoekwoorden vraagt meer werk dan short tail zoekwoorden. Om dit te kunnen doen, moet je namelijk eerst een gedetailleerd beeld hebben van jouw ideale klant. Het is nodig om te begrijpen wat jouw doelgroep precies zoekt en hoe zij hun zoekopdracht verwoorden. Je kunt hierbij natuurlijk tools gebruiken zoals Google Keyword Planner en Ubersuggest. Maar toch zal het vinden van hét perfecte long tail zoekwoord meer tijd, energie en creativiteit kosten dan het bedenken van een eenvoudig short tail zoekwoord.
Wanneer kies je voor short tail zoekwoorden?
Short tail zoekwoorden kunnen bijzonder effectief zijn in bepaalde situaties. Denk bijvoorbeeld aan:
- Content gericht op een breed publiek
Wanneer jij een breed scala aan diensten of producten aanbiedt en je zo veel mogelijk mensen wil bereiken, kan het nuttig zijn om in te zetten op short tail zoekwoorden. Deze trekken namelijk een breed publiek aan en verhogen je zichtbaarheid.
- Branding en bewustwording
Met behulp van short tail zoekwoorden kun je uitstekend je merknaam versterken en naamsbekendheid creëren voor je merk. Als mensen die algemene termen intypen jouw website als één van de eersten tegenkomen, helpt dat meteen om een vertrouwensrelatie op te bouwen.
- Je website heeft al een hoge autoriteit
Wanneer je al beschikt over een hoge domeinautoriteit voor je site en je een gevestigde naam bent in jouw markt, is het makkelijker om te concurreren voor short tail keyworden. Je hebt dan een grotere kans om hoog te ranken in de zoekresultaten, zelfs op zoekwoorden die erg competitief zijn.
Voorbeelden van succesvolle short tail strategieën
Grote webshops, zoals Bol.com of Coolblue, gebruikten veel short tail zoekwoorden om een breed scala aan producten aan te bieden. Wanneer je de zoekterm “laptops” intypt in Google, is de landingspagina van Bol één van de eerste zoekresultaten:
https://www.bol.com/nl/nl/l/laptops/4770
Voor het short tail zoekwoord “schoenen”, zijn de eerste zoekresultaten ook die van grote bedrijven, zoals bijvoorbeeld Zalando:
https://www.zalando.nl/schoenen
Grote bedrijven zoals Bol.com hebben een sterke domeinautoriteit en kunnen daarom concurreren op gewilde short tail zoekwoorden zoals “laptops”, terwijl ze daarnaast uiteraard ook proberen te ranken op specifiekere zoekwoorden.
Wanneer kies je voor long tail zoekwoorden?
Long tail zoekwoorden bereiken misschien een kleiner aantal mensen, maar kunnen heel waardevol zijn om gericht een bepaalde doelgroep aan te spreken. In deze situaties ga je voor long tail zoekwoorden:
- Nichemarkten en specifieke doelgroepen
Heb je een webshop waarbij je uitsluitend panterprint schoenen voor hardlopen verkoopt? Of bied je een dienst aan in een nichemarkt? Dan heb je er niks mee te winnen als er miljoenen mensen naar je site komen, want er is toch maar een klein deel van hen die echt tot conversie zal leiden. Long tail zoekwoorden zijn ideaal voor nichemarkten en specifieke doelgroepen. Ze stellen je in staat om direct de juiste mensen te bereiken die op zoek zijn naar jouw specifieke dienst of product.
- Inspelen op zoekintentie van gebruikers
Mensen die langere, specifiekere zoektermen gebruiken (oftewel long tail zoekwoorden) weten vaak precies wat ze willen. Zet in op long tail zoekwoorden en daarmee speel je in op hun specifieke zoekintenties. Hiermee bied je relevante content aan die helpt bij de beslissing van deze groep en wat voor jou resulteert in meer conversie.
- Voor nieuwe of kleine websites met minder autoriteit
Staat jouw website (nog) niet bovenaan de apenrots van de autoriteit? Dan is het vaak moeilijk om te concurreren op short tail zoekwoorden. Long tail zoekwoorden bieden je de kans om toch hoog te eindigen in de zoekresultaten voor deze specifiekere zoektermen, waardoor je ook geleidelijk aan steeds meer autoriteit opbouwt.
Voorbeelden van succesvolle long tail strategieën
Blogs kunnen profiteren van long tail zoekwoorden. De concurrentie op deze zoekwoorden is vaak minder intens dan bij short term zoekwoorden, waardoor ze in ieder geval kans maken om hoog te eindigen in de zoekresultaten.
Een voorbeeld hiervan is de blogger Neil Patel, die met het long tail zoekwoord “How to get more instagram followers organically 2023” zijn blog op de eerste pagina van de Google zoekresultaten kreeg. Dankzij deze strategie van het focussen op zeer specifieke zoekwoorden, heeft hij op een organische manier veel verkeer gekregen en het heeft hem een autoriteit gemaakt op het gebied van digitale marketing.
Hybride aanpak: het combineren van short tail en long tail zoekwoorden
Het slimste wat je kunt doen is niet óf kiezen voor long tail óf voor short tail, maar om een mix te gebruiken van beide. Op die manier profiteer je namelijk van de voordelen van beide soorten zoekwoorden. Short tail zoekwoorden kunnen helpen om meer zichtbaarheid te creëren bij een breed publiek en veel verkeer naar je website te halen. Tegelijkertijd kunnen long tail zoekwoorden gerichter verkeer opleveren, die ook daadwerkelijk voor hogere conversies zorgen. Door deze twee te combineren, creëer je een evenwichtige SEO-strategie die zowel verkeer aantrekt als conversies stimuleert.
Er zijn verschillende tools beschikbaar die je kunnen helpen om een perfecte balans te vinden tussen short tail en long tail zoekwoorden. Hierbij kun je denken aan Google Keyword Planner, Ubersuggest en SEMrush. Deze tools geven je inzicht in zoekvolumes, concurrentie en trends. Daardoor kun je beter bepalen welke zoekwoorden het beste werken voor jouw website.
Welke zoekwoorden zijn het beste voor jouw strategie?
Of je nu gaat voor short tail of long tail zoekwoorden of een mix, is uiteindelijk afhankelijk van jouw specifieke website en de doelen die je voor jezelf hebt gesteld. Heb je een website met een hoge autoriteit en wil je brede bekendheid opbouwen? Dan kunnen short tail zoekwoorden effectief zijn. Bestaat je site nog niet zo lang of richt je je op een specifieke markt? Dan zijn long tail zoekwoorden waarschijnlijk een betere keuze. Meestal is de hybride aanpak echter het beste, omdat je dan de voordelen van beide soorten zoekwoorden combineert.
Kun je wel wat hulp gebruiken bij het creëren van je ultieme SEO-strategie? Neem dan vrijblijvend contact op met ons bij The Couch. Wij helpen je graag om jouw site naar een hoger niveau te tillen.