Verbeter je online vindbaarheid in 10 stappen!

Inhoudsopgave

Deel blog:

Als website-eigenaar is online vindbaarheid vandaag de dag enorm belangrijk voor het succes van je bedrijf. Of je nu een kleine start-up runt of eigenaar bent van een enorm bedrijf, je online vindbaarheid verbeteren moet hoog op de agenda staan. 

Want wie wil nou niet in de top 10 van de zoekresultaten staan? Zo ben je lekker makkelijk vindbaar voor je potentiële klanten!

In dit blog helpen wij je bij het verbeteren van je online vindbaarheid in 10 praktische stappen. Pak je notitieblok erbij, we gaan beginnen!

Wat is online vindbaarheid en waarom is het zo belangrijk?

We zullen je zo vertellen wat de 10 stappen zijn. Eerst is het belangrijk om te weten wat online vindbaarheid precies is!

Online vindbaarheid gaat over hoe makkelijk het is om jouw bedrijf te vinden op het internet. In dit artikel ligt de focus voornamelijk op jouw vindbaarheid in de zoekmachines. Maar vergeet niet, online zichtbaarheid gaat ook over jouw aanwezigheid op social media en in bedrijvengidsen.

Hoe beter vindbaar je bent, hoe groter de kans dat potentiële klanten je tegenkomen op het web. 

Vandaag de dag zoeken mensen bijna alles online op. 8 op de 10 mensen doen – volgens het CBS – hun aankopen online! Het is dus enorm belangrijk om je online vindbaarheid te verbeteren.

Je wil toch niet de kans mislopen om nieuwe klanten aan te trekken en verkeer naar je website te genereren? Een goede vindbaarheid kan de groei van je bedrijf stimuleren. Zo kun je je onderscheiden van de concurrentie. 

Online vindbaarheid verbeteren kan eigenlijk al heel gemakkelijk. Het kan vanaf de bank, met je laptop op schoot.

Wat is het verschil tussen online aanwezigheid en online vindbaarheid?

Online vindbaarheid en online aanwezigheid zijn twee hele verschillende dingen. De meeste bedrijven en individuen zijn online aanwezig. Zij hebben een social media account of een website. Je bent dus zichtbaar op het internet.

Online vindbaarheid gaat nog net een stapje verder. Vindbaarheid gaat over hoe makkelijk het is voor een ander om jouw online aanwezigheid te ontdekken. En als ondernemer wil jij ontdekt worden! 

Je online vindbaarheid verbeteren in 10 stappen

Dus, je wilt je online vindbaarheid verbeteren. Maar waar moet je beginnen? Maak je geen zorgen.

Het enige wat je hoeft te doen is het volgen van de 10 stappen. Zo zul je niet alleen online aanwezig zijn, maar ook online vindbaar!

Stap 1: Voer een zoekwoordenonderzoek uit

Het gebruiken van relevante zoekwoorden staat aan de basis van een sterke online vindbaarheid. Het is hierbij belangrijk om te weten dat je niet zomaar elk woord kan gebruiken als focus zoekwoord.

Jouw focus zoekwoorden moeten namelijk aansluiten bij de zoekopdrachten en -intentie van je doelgroep. Om erachter te komen welke termen relevant zijn voor jou, kun je een zoekwoordenonderzoek uitvoeren.

Het proces van zo’n onderzoek bestaat uit drie belangrijke onderdelen. Ten eerste de voorbereiding, gevolgd door de uitvoering en tot slot de selectie van de juiste zoekwoorden.  

De voorbereiding van het zoekwoordenonderzoek

Voordat je begint met je zoekwoordenonderzoek is het belangrijk om je doelgroep te begrijpen. Wie is jouw ideale klant en wat zijn hun wensen en behoeften? Met deze informatie kun je een lijstje met initiële zoekwoorden opstellen. Begin met een aantal algemene termen en veelgestelde vragen.

De uitvoering van het zoekwoordenonderzoek

Nu je een lijst hebt met potentiële zoekwoorden is het tijd om deze daadwerkelijk te onderzoeken.

Dit kun je doen aan de hand van verschillende tools zoals SEMrush of Ahrefs. Veel van deze SEO tools kosten echter nogal wat. Gelukkig zijn er ook een aantal gratis SEO tools, waarmee je zoekwoordenonderzoek kunt uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan Google Keyword Planner of Keyword.io.

Een screenshot van de resultaten van een zoekwoordenonderzoek. Een onmisbaar onderdeel wanneer je werkt aan online vindbaarheid.

De selectie van de zoekwoorden

Uit een zoekwoordenonderzoek kunnen honderden woorden naar voren komen. Je gaat deze natuurlijk niet allemaal gebruiken. Het is daarom slim om je op een aantal punten te focussen bij het selecteren van jouw focus zoekwoorden:

  • Long-tail zoekwoorden: Deze zoekwoorden bestaan uit drie of meer woorden en zijn een stuk specifieker.
  • Zoekintentie: Dit is de achterliggende reden waarom iemand een bepaalde zoekterm invoert. Deze moet in lijn liggen met het type content dat je gaat creëren.
  • Zoekmoeilijkheid: Dit gaat over hoe moeilijk concurrenten het je maken om op een bepaald woord te ranken. Kies altijd zoekwoorden met een lage tot gemiddelde moeilijkheid. Hierbij kun je denken aan een moeilijkheid tussen de 1% en 30%.
  • Zoekvolume: Dit geeft informatie over hoe vaak er per maand gemiddeld op een zoekwoord wordt gezocht. 

Stap 2: Optimaliseer je URL’s, titels, meta-beschrijvingen en headers

Het optimaliseren van je URL’s, titel, headers en meta-beschrijvingen is noodzakelijk wanneer je je online vindbaarheid wilt verbeteren. Zoekmachines zoals Google lezen deze elementen namelijk uit. Alleen wanneer de bots goed begrijpen waar jouw pagina over gaat, zullen ze deze laten zien aan je doelgroep.

URL-optimalisatie

Een goede URL is duidelijk en bevat je focus zoekwoord. Daarnaast wil je deze zo kort mogelijk houden. Het liefst zit je onder de 60 karakters.

Om je URL zo simpel mogelijk te houden is het aan te raden om woorden als ‘de’, ‘het’, ‘een’ en ‘en’ te vermijden. Ook is het goed om te weten dat zoekmachines niet houden van underscores (_). Gebruik deze dus niet! Kies in plaats daarvan voor een normaal streepje (-).

Voorbeeld

Goede URL: www.jouwwebsite.nl/online-vindbaarheid-verbeteren
Slechte URL: www.jouwwebsite.nl/10-11-2024_pagina16-@87werbzljd_archief

Titel-optimalisatie

De titel is het eerste wat mensen zien wanneer ze je tegenkomen in de zoekresultaten. Het is dus superbelangrijk dat deze duidelijk, relevant en pakkend is.

Wat de inhoud van je titel is hangt natuurlijk af van de pagina, maar er zijn een aantal punten waar je op kunt letten. Zorg er altijd voor dat de titel onder de 60 karakters blijft. Maak daarnaast zo veel mogelijk gebruik van krachtige en actiegerichte woorden. 

Voorbeeld

Goede titel: Verbeter je online vindbaarheid in 10 stappen!
Slechte titel: Werk aan je online vindbaarheid door deze 10 stappen uit dit stappenplan te volgen.

Meta-beschrijving optimalisatie

De meta-beschrijving is de korte samenvatting van je pagina. Deze zie je ook in Google staan. Gebaseerd op deze korte tekst kiezen mensen vaak of ze jouw pagina wel of niet willen bezoeken.

Maak deze korte tekst zo aantrekkelijk mogelijk. Dit kun je doen door je focus zoekwoord te gebruiken en call-to-actions toe te voegen. Ook is het belangrijk dat je tekst beknopt is. Gebruik tussen de 150 en 160 karakters. 

Maak je je meta-beschrijving te kort? Dan kun je niet genoeg uitleggen waar je pagina over gaat. Maak je deze te lang? Dan kan ‘ie niet volledig worden weergegeven in de zoekresultaten.

Header-optimalisatie

Headers zorgen ervoor dat jouw content goed gestructureerd is. Ook spelen ze een grote rol wat zoekmachine optimalisatie betreft. Google kan je pagina hierdoor namelijk goed uitlezen! Het is niet alleen belangrijk om headers te gebruiken, maar ze ook zo slim mogelijk in te richten.

Op de meeste pagina’s is de H1-header je titel. Onthoud: Elke pagina heeft maar één H1-kop. H2-headers gebruik je voor je subkoppen en H3-headers voor subsecties onder deze subkoppen.

Zorg ervoor dat je focus zoekwoord altijd in je H1-kop te vinden is. Probeer dit bij je H2 en H3’s ook te doen. Lukt dat niet? Kies voor synoniemen of secundaire zoekwoorden.

Stap 3: Creëer waardevolle content

Je online vindbaarheid verbeteren wordt een lastige klus zonder het creëren van content. Content is de hoeksteen van online vindbaarheid. Zoekwoorden spelen een enorme rol in de waarde van je content. Zorg er dus altijd voor dat deze meerdere keren in je tekst verwerkt zijn.

Kwaliteit boven kwantiteit

Met al die AI tools die de kop opdoen, wordt het ontwikkelen van content steeds makkelijker. Hierdoor kan het verleidelijk zijn om veel content te plaatsen. Maar zoekmachines stellen goede content veel meer op prijs dan veel content. Kwaliteit zorgt ervoor dat jouw doelgroep je zal gaan zien als een autoriteit binnen de markt.

Kwaliteit betekent niet alleen dat iets goed geproduceerd is, maar ook dat deze unieke en waardevolle inzichten bieden. Iets wat je doelgroep alleen bij jou vindt en niet bij je concurrenten. 

Evergreen content

Trends komen en gaan. Misschien schrijf je nu een tekst die nu actueel lijkt, maar over een maand niemand meer interesseert. Focus je in plaats daarvan op evergreen content. Dit is content die zijn relevantie behoudt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan handleidingen of diepgaande blogposts.

Blogs dragen bij aan online vindbaarheid.

Long-form content

Je zou verwachten dat mensen korte teksten willen lezen. Dat idee ligt wel in lijn met de aandachtsspanne van de gemiddelde Nederlander. Maar niets is minder waar. Om je online vindbaarheid te verbeteren is het juist slim om long-form content te schrijven.

Zoekmachines geven hier de voorkeur aan omdat deze vaak waardevoller is voor de lezer. Er staat meer informatie in en is dus in de meeste gevallen een stuk relevanter.

Voor teksten wil je streven naar een minimum van 1200 woorden. Maak jij liever podcasts of video’s? Zorg er dan voor dat deze minimaal 8 tot 10 minuten duren.

Stap 4: Optimaliseer je afbeeldingen

Wil jij een website die zo gebruiksvriendelijk mogelijk is? Je antwoord is waarschijnlijk ja. Dan is het een slim idee om afbeeldingen toe te voegen aan je domein. Maar het toevoegen is niet alles.

Het is ook belangrijk om deze te voorzien van alt teksten, om ze te comprimeren en ze vindbaar te maken! Zo kun je je online vindbaarheid verbeteren.

Kies je afbeeldingen

Het kiezen van de perfecte afbeeldingen voor op je website, kan een hele klus zijn. Net als met de overige content, is kwaliteit hier enorm belangrijk. Laat dus goede foto’s maken door een fotograaf of download gratis stockfoto’s van een stockbeeldbank. 

Alt teksten

Alt teksten zijn korte beschrijvingen van je afbeeldingen. Deze tekstjes helpen Google begrijpen wat er precies op de foto’s te zien is. Vergeet niet om je focus zoekwoord in deze tekst toe te voegen. Maar let op, doe dit op een natuurlijke manier!

Compressie van de afbeeldingen

Zoals net eerder genoemd is, wil je afbeeldingen van hoge kwaliteit. Helaas kunnen deze foto’s de laadtijd van je website soms aanzienlijk vertragen. Dit is niet goed voor de gebruikservaring en al helemaal niet voor je positie in de zoekresultaten.

Gelukkig zijn er tools als TinyPNG, JPEGmini en Squoosh die de bestandsgrootte van je afbeeldingen verkleinen. Op deze manier kunnen ze sneller laden zonder dat de kwaliteit verslechtert.

Maak je afbeeldingen vindbaar

Wist je dat niet alleen de teksten, maar ook de afbeeldingen op je website vindbaar zijn? Door de foto’s op je website te optimaliseren voor Google Images kun je extra verkeer naar je website leiden.

Maar hoe? Door de bestandsnamen van je afbeeldingen descriptief te maken. In plaats van een standaardnaam als “IMG_001.jpg”, kun je je foto een naam geven als “Screenshot van de homepagina van TinyPNG, een tool om je online vindbaarheid te verbeteren”.

Screenshot van de homepagina van TinyPNG, een tool om je online vindbaarheid te verbeteren

Zie je? Zo maak je gebruik van beschrijvende woorden en het focus zoekwoord komt erin terug. 

Stap 5: Zorg voor een sterke interne linkstructuur

Je online vindbaarheid verbeteren wordt lastig zonder een interne linkstructuur. Interne linkbuilding verwijst ernaar dat de ene pagina van jouw website linkt naar een andere pagina binnen jouw website.

Interne links verbinden de verschillende pagina’s van je website met elkaar. Hierdoor kunnen bezoekers makkelijk door je content navigeren. Daarnaast helpen ze zoekmachines om de structuur van je site beter te begrijpen en te indexeren. 

Kies je pagina’s

Niet elke pagina op je website is even belangrijk. Je hoeft dus ook niet elke pagina te versterken met interne links. Vraag jezelf dus af welke pagina’s prioriteit hebben. Dit kunnen bijvoorbeeld blogs of landingspagina’s zijn.

Door strategische interne links te plaatsen, geef je ze een soort boost in de ogen van de zoekmachines. Dit draagt bij aan een hogere ranking. 

Duidelijke ankerteksten

Een ankertekst is de klikbare tekst van een link. Deze herken je vaak aan de blauwe, onderstreepte tekst. Zorg ervoor dat deze teksten duidelijk en beschrijvend zijn.

Mensen (en zoekmachines) moeten weten waar ze naartoe worden geleid, wanneer ze op zo’n link klikken. Vermijd dus termen als ‘lees meer’ of ‘klik hier’.

Stap 6: Verzamel zoveel mogelijk backlinks

Je wil niet alleen zelf linken naar pagina’s op je website. Je wil ook dat dit gedaan wordt door andere domeinen. Zo’n link van een ander domein naar die van jou heet een backlink. Deze backlinks zijn de belangrijkste factor voor het verbeteren van je online vindbaarheid.

Google ziet backlinks eigenlijk als een soort duimpje omhoog. Wanneer een ander domein naar dat van jou linkt, zien zoekmachines dit als een teken van vertrouwen. Hoe meer kwalitatieve backlinks jouw site heeft, hoe hoger je zal ranken. 

Wederom.. kwaliteit boven kwantiteit

Net als bij content geldt ook hier kwaliteit boven kwantiteit. Een backlink van een domein dat relevant is in jouw niche, heeft een stuk meer impact dan tien backlinks van willekeurige websites met een lage domein autoriteit

Interne linkbuilding draagt bij aan online vindbaarheid

Backlinks verzamelen

Backlinks komen soms vanzelf, maar vooral in het begin is het slim om zelf actie te ondernemen. Doe dus wat moeite om actief backlinks te verzamelen. Gelukkig zijn hier verschillende strategieën voor:

  • Gastbloggen
    Dit is het schrijven van blogs voor op andere websites. Door waardevolle content te bieden aan een ander domein, krijg je de kans om jouw expertise te tonen én om een backlink te krijgen. Vaak mag je één of twee linkjes naar jouw website verwerken in je blog. Een handige techniek, dus!

  • Broken link building
    Bij deze strategie spoor je gebroken links op andere websites op. Na de website-eigenaar hier bewust van te maken, biedt je een alternatief aan. Een link naar jouw website! Win-win, dus. Jij helpt een ander met de gezondheid van zijn of haar website en jij sleept een backlink binnen.

  • Skyscraper techniek
    Het wiel hoeft niet opnieuw uitgevonden te worden. Bij de skyscraper techniek ga je op zoek naar populaire content die veel backlinks heeft. Het enige wat jij hoeft te doen, is een verbeterde versie te maken van die content. Vervolgens neem je contact op met de websites die naar de oorspronkelijke content linken en stel je jouw verbeterde versie voor. Omdat je een kwalitatief beter stuk content biedt, is de kans groot dat deze websites naar jouw artikel willen linken.

Stap 7: Houd je website up-to-date

Een verouderde website kan een negatieve invloed hebben op jouw rankings. Zorg er dus voor dat je website regelmatig geüpdatet wordt. We hebben het hier niet alleen over het updaten van je webdesign, maar ook over de inhoud van je pagina.

Content bijwerken

Zorg ervoor dat je content relevant en nieuw blijft. Dit betekent dat je af en toe nieuwe teksten, video’s en afbeeldingen moet toevoegen. Maar het gaat niet alleen over het toevoegen van nieuwe content. Neem eens in de zoveel tijd een uurtje of twee om je bestaande content te bekijken.

Controleer je website met een audit

Een website audit is een grondige inspectie van je website. Zo’n audit helpt je bij het identificeren van problemen, zoals gebroken links of verouderde content. De inzichten die je uit een audit haalt helpen je om op tijd verbeteringen door te voeren.

Een site audit is belangrijk om je online vindbaarheid te meten

Probeer eens per kwartaal een audit uit te voeren. Dit kan makkelijk met tools als Google Search Console of SEO Site Checkup

Stap 8: Focus op gebruiksvriendelijkheid

Sorry, maar je online vindbaarheid verbeteren gaat helaas niet lukken als je website niet gebruiksvriendelijk is. Ja, je optimaliseert je website voor de zoekmachines. Maar alsjeblieft! Verlies de gebruiker niet uit het oog.

Zij zijn de personen die op je website komen en die je daar wilt houden! Maak het hen dus zo prettig mogelijk. 

Factoren die een rol spelen bij gebruiksvriendelijkheid

Het is bij gebruiksvriendelijkheid niet alleen slim om te kijken naar SEO-factoren, maar ook naar je webdesign. Laten we kijken waar je aan kunt werken:

  • Laadtijden: Langzame tijden leiden tot frustratie. Houd je website snel door je afbeeldingen te optimaliseren, gebruik te maken van een snelle hosting en minimaal gebruik van code.
  • Responsiviteit: Een responsive website is een site die zich automatisch aanpast naar het formaat van ieder scherm. Zo heeft iedereen – ongeacht het apparaat – een fijne ervaring op jouw site.
  • Navigatie: Een logische en eenvoudige navigatiestructuur zorgt ervoor dat bezoekers gemakkelijk door je website kunnen klikken zonder verdwaald te raken. Focus je dus op een duidelijk menu en een sterke interne linkstructuur.
  • Lay-out: De lay-out van een website moet niet alleen mooi, maar ook duidelijk zijn. Gebruik dus voldoende witruimte, visuele elementen en knoppen.
  • Call-to-actions: Je wil graag dat je bezoekers tot actie over gaan of niet? In dat gevoel is het slim om duidelijke call-to-actions te plaatsen die leiden naar een productpagina of je contactpagina. 

Stap 9: Focus op je locatie

Je wilt je niet alleen focussen op het grotere plaatje. Zoom eens in en maak je bedrijf beter zichtbaar voor mensen die zich in jouw buurt bevinden. Hier komt lokale SEO om het hoekje kijken. 

Lokale SEO zorgt ervoor dat je je online vindbaarheid kunt verbeteren voor mensen in jouw directe omgeving. Dit betekent dat je jouw website en online profielen zo aanpast dat je bedrijf naar voren komt wanneer mensen in jouw regio specifieke zoekopdrachten uitvoeren, zoals “SEO bureau Amsterdam” of “nieuwe website laten maken in Amsterdam.”

Zoekmachines zoals Google maken gebruik van locatiegegevens om relevante zoekresultaten te tonen. Dit betekent dat, als je jouw lokale SEO goed hebt ingericht, je meer kans hebt om op de eerste pagina te verschijnen voor lokale zoekopdrachten. 

Google Mijn Bedrijf

Maak dan een Google Bedrijfsprofiel (GBP) aan. Zonder een GBP kan jouw bedrijf niet gevonden worden in Google Maps en daalt je lokale vindbaarheid. Dit is dus eigenlijk de eerste stap in je lokale SEO strategie.

De aanwezigheid van een Google Mijn Bedrijfsprofiel is belangrijk voor de online vindbaarheid. Op de foto zie je een screenshot van het bedrijfsprofiel van SEO agency The Couch

Het is belangrijk dat je je hele Google Mijn Bedrijf profiel volledig invult. Om het meest uit je GBP te halen, is het belangrijk dat je de volgende stappen zet:

  • Vul al je bedrijfsinformatie zo volledig mogelijk. 
  • Zorg voor recente en kwalitatieve foto’s van jouw bedrijf, personeel, producten en diensten.
  • Vraag klanten om positieve reviews achter te laten en reageer hier ook op.

Stap 10: Besteed je SEO uit!

Zo, jemig, dat was nogal wat! SEO kan veel tijd, moeite en expertise vergen. Zeker wanneer je nog niet zoveel ervaring hebt.

Je kunt bovenstaande stappen zeker zelf toepassen, maar als je het gevoel hebt niet goed te weten hoe en wat, is het slimmer om SEO uit te besteden. Het brengt veel verschillende voordelen met zich mee. Het meest voor de hand liggende is dat je enorm veel tijd bespaart. Ook kun je genieten van de expertise van een SEO-specialist. 

Check hier hoe je site eraan toe is! Wordt het tijd voor een samenwerking met een SEO bureau? 

Veelgemaakte fouten bij het uitbesteden van SEO

Het samenwerken met een SEO bureau is in de meeste gevallen een goed idee. Toch zijn er een aantal misvattingen waar je goed rekening mee moet houden:

  • Goedkoop is duurkoop
    SEO is een langdurige investering en kwaliteitswerk kost tijd en geld. Kies liever voor een bureau met een eerlijk tarief dat duurzame resultaten biedt, in plaats van voor een goedkope oplossing die op de lange termijn problemen kan veroorzaken, zoals slechte links of een daling in ranking.

  • Onrealistische verwachtingen
    SEO is geen magische oplossing die je website binnen enkele weken naar de top van Google brengt. Als een SEO-partner dit belooft, is dat een waarschuwing. Goede SEO heeft tijd nodig om te werken, en het opbouwen van organische groei vergt geduld en consistentie.

  • Geen betrokkenheid van jouw kant
    Hoewel je de uitvoering van SEO kunt uitbesteden, is het essentieel dat jij als klant betrokken blijft. SEO-specialisten hebben input van jouw kant nodig om bijvoorbeeld je merkboodschap, doelstellingen en doelgroep te begrijpen. Door samen te werken en regelmatig te communiceren, haal je het meeste uit de samenwerking.

Jouw online vindbaarheid verbeteren: volg bovenstaande stappen

Het is een hele klus om te klaren, maar wanneer je bovenstaande stappen hebt toegepast op je website, zul je een aanzienlijk verschil moeten meten in je online vindbaarheid. Je zult je doelgroep beter kunnen bereiken en meer verkeer naar jouw website genereren. 

Meer blogs!