Wat is een zoekwoord? De sterspeler van SEO

Als je probeert je website naar een hoger niveau te tillen, kun je er niet omheen: zoekwoorden. Ze vormen de basis van elke SEO strategie.

Maar wat ís een zoekwoord nou eigenlijk? Misschien heb je er al wel een beetje een beeld bij. In dit artikel lees je wat een zoekterm is en welke verschillende soorten er zijn. Als laatste vertellen we hoe je zoekwoorden kunt gebruiken om verkeer naar je website te trekken.


Wat is een zoekwoord?

Misschien heb je al eens met zoekwoorden gewerkt, maar is het je nog niet helemaal helder… Wat is een zoekwoord? Een keyword is datgene wat internetgebruikers – een potentiële klant – intypen in een zoekmachine zoals Google.

Om je een voorbeeld te geven: “voedingssupplementen” is een zoekterm. Maar “beste voedingssupplementen voor sporten” is ook een zoekterm.

De vraag "Wat is een zoekwoord?" in Google.


Waarom zijn zoekwoorden belangrijk?

Keywords zijn belangrijk, omdat zoekmachines ze gebruiken om relevante content te vinden. Wanneer jouw pagina volstaat met een bepaald focuswoord, help je zoekmachines jouw pagina te begrijpen. Deze informatie gebruikt Google om jouw website te weergeven in de zoekresultaten.

Wil jij met jouw supplementen webshop hoger weergegeven worden in de Google zoekresultaten? Dan gebruik je de term “supplementen” op een manier waar bezoekers iets aan hebben. Hierdoor is Google sneller geneigd om jouw website in te schatten als relevant voor dat zoekwoord. Je zult dan hoger scoren in de zoekresultaten wanneer iemand zoekt op die betreffende zoekterm.


De verschillende zoekwoorden: long tail & short tail

Je kunt keywords grofweg onderverdelen in twee categorieën: long-tail en short-tail. Het grootste verschil tussen long tail en short tail zoektermen is zoekvolume. Het gaat hier dus over hoe vaak er naar een zoekwoord wordt gezocht. Een ander verschil tussen de twee soorten termen is de lengte van de zoekterm!

Short tail zoekwoorden

Veel meer mensen zoeken op short tail zoekwoorden. Dit zijn dan ook veel algemenere termen in vergelijking met long tail keywords.

“Kleding” is een voorbeeld van een short tail zoekwoord. Een zoekterm wordt geclassificeerd als short tail wanneer deze bestaat uit één of twee woorden. Maandelijks zoeken heel veel mensen op dit soort woorden. Deze short tail zoekwoorden hebben dus een ‘hoog zoekvolume’.

Wat is een zoekwoord? Het effect van long tail en short tail zoekwoorden.


Long tail zoekwoorden

Long tail zoekwoorden zijn, daarentegen, een stuk specifieker en bestaan uit meer dan drie woorden.

“Tweedehands kleding voor kinderen” is een voorbeeld van een long tail zoekwoord. Hoe meer je toevoegt aan deze zoekterm hoe specifieker het wordt. Denk bijvoorbeeld aan een merknaam of maat.


De 2 grote nadelen van short tail zoekwoorden

Misschien denk je nu: “Ik kies voor short tail zoektermen, want deze hebben een hoger zoekvolume!”. En dat is begrijpelijk. Er kleven echter twee grote nadelen aan short tail zoekwoorden.

Ten eerste zijn ze zo populair dat je veel concurrentie hebt voor de hoogste plek in Google.

Een ander nadeel is dat het niet altijd handig is om veel websitebezoekers te hebben. Het gaat er niet altijd om dat je heel veel mensen naar je site krijgt. Het gaat er vooral om dat je betalende klanten trekt.

Stel jij gebruikt het zoekwoord “kleding”, maar je verkoopt alleen tweedehands kinderkleding. Iemand die op zoek is naar zakelijke herenkleding is bij jou helemaal niet aan het juiste adres.


Waarom long tail zoektermen de voorkeur hebben

Dus welke zoekwoorden zorgen wél voor conversie? Nou, long tail zoekwoorden. Omdat ze langer zijn en specifieker, zal de concurrentie minder groot zijn.

De kans dat je hoger eindigt in de Google zoekresultaten is dus al meteen een stuk hoger. Bovendien sluit je hiermee meer aan bij de specifieke wensen en behoeftes van jouw doelgroep.

Je gaat bij wijze van spreken vissen met een kleiner net. Je vangt daardoor misschien minder vissen, maar dit zijn wel de vissen die potentie hebben om jouw klant te worden.

Uitvoering van zoekwoordenonderzoek. Wat is een zoekwoord?


Zoekwoordenonderzoek: hoe kies je goede zoekwoorden uit?

Nu heb je een antwoord op de vraag “wat is een zoekwoord?”, maar de volgende stap is natuurlijk om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een tool als SEMrush of Google Keyword Planner.

Bij een keyword onderzoek ga je analyseren welke specifieke zoektermen jouw doelgroep gebruikt wanneer ze iets zoeken. Deze focuswoorden moeten natuurlijk wel te maken hebben met de producten of diensten die je aanbiedt.

Een uitgebreid onderzoek biedt inzichten in de termen die jouw doelgroep gebruikt. Ook leer je meer over hoe hoog (of laag) het maandelijks zoekvolume is. Als laatst verzamel je informatie over het gebruik hoe je concurrenten gebruik maken van bepaalde zoektermen.

Ontdek jouw ideale zoekwoorden

Laat ons een zoekwoordonderzoek uitvoeren en ontdek welke termen jouw website naar de top van Google brengen. Start vandaag nog en vergroot je zichtbaarheid!


Hoe gebruik je een zoekwoord op je website?

Na de uitvoering van je zoekwoordenonderzoek is het belangrijk om een aantal zoektermen te selecteren. Vervolgens is het de bedoeling dat je deze woorden laat terugkomen op je website.

Maar ja, hoe doe je dat nou precies?

Pagina titel

Schrijf je een blog of landingspagina? Verwerk dan de zoekterm waar je mee aan de slag gaat in ieder geval in de paginatitel. Zo weten de lezer en Google dat ze voor een bepaald onderwerp op het juiste adres zijn.

De tekst

De meeste content van je pagina zit natuurlijk in de tekst zelf. Daarom is dit ook dé plek om je zoekwoord meerdere keren in te verwerken. Zorg dat het zoekwoord vaak in de tekst staat, maar blijf rekening houden met de leesbaarheid.

Heb je een bepaalde zoekterm honderden keren in de tekst staan, puur en alleen om goed te ranken? Dan zal Google hier niet heel blij van worden.

Zorg voor een goed leesbare tekst, die echt iets toevoegt voor de lezer.

Koppen en tussenkoppen (H1, H2, H3, etc.)

Waar het focuswoord ook zeker niet mag ontbreken is in de H1-tag en de tussenkoppen. Dit alles bevestigt voor de zoekmachines: ja, hier gaat het écht over dit onderwerp.

Wat is een zoekwoord en hoe kan je deze toepassen in je SEO strategie?


URL

Zorg ervoor dat je je SEO zoekterm óók verwerkt in de URL van je pagina. Het is een gemiste kans als je dit laat liggen. Zoekmachines kunnen aan de hand van je URL namelijk snel bepalen of je pagina relevant.

Alt-teksten

De meeste mensen lezen liever een webpagina met afbeeldingen. Ze vinden een groot blok platte tekst minder aantrekkelijk. Super goed dus als je afbeeldingen toevoegt aan je tekst!

En meteen een kans om je zoekwoord nog een keer extra terug te laten komen. Hierdoor beoordeelt de zoekmachine jouw pagina als nog relevanter voor het zoekwoord.

Interne links

Tot slot kun je het zoekwoord óók nog verwerken in de anker teksten voor interne links. Doe dit echter alleen als dit relevant is. Je focus ligt altijd op het bieden van waardevolle content voor jouw doelgroep!


Ook in één keer het winnende zoekwoord vinden?

Heb je alles doorgenomen en gaat je hoofd een beetje tollen van al die informatie over zoekwoorden? Begrijpelijk, want er komt best veel bij kijken.

Je wilt voor jouw site de beste zoekwoorden vinden om een sterke SEO-strategie omheen te bouwen. Daarin ben je niet alleen. Helaas zijn er zijn veel factoren om rekening mee te houden.

Krijg je hier stress van? Laat The Couch jou dit werk uit handen nemen!

Dankzij onze snelle en effectieve hulp heb jij binnenkort precies de juiste zoekwoorden gevonden!

Een zoekwoordenonderzoek begint met het identificeren van relevante onderwerpen voor jouw doelgroep. Gebruik tools zoals Google Keyword Planner, Ubersuggest of Ahrefs om zoekwoorden te vinden. Analyseer zoekvolume, concurrentie en zoekintentie. Maak een lijst van hoofd- en long-tail zoekwoorden die aansluiten bij jouw content. Controleer ook gerelateerde zoekopdrachten en concurrenten. Kies zoekwoorden met een balans tussen hoog zoekvolume en lage concurrentie.

Het zoekwoord moet natuurlijk in de tekst worden verwerkt, zonder overoptimalisatie (keyword stuffing). Een richtlijn is 1-2% van de totale woorden, afhankelijk van de lengte. Gebruik het zoekwoord in de titel, koppen, de eerste alinea en de meta-description. Zorg daarnaast voor synoniemen en gerelateerde termen om de leesbaarheid en context te verbeteren.

 

Focus op één primair zoekwoord per pagina, aangevuld met 3-5 gerelateerde termen of synoniemen. Dit voorkomt verwarring voor zoekmachines en zorgt voor betere relevantie. Elke pagina moet een specifiek onderwerp behandelen en niet concurreren met andere pagina’s op jouw website.

Het aantal zoekwoorden dat je moet verzamelen tijdens een zoekwoordenonderzoek hangt af van je doel en branche. Voor een brede strategie kun je starten met zo’n 100-200 zoekwoorden, waarbij je zowel short-tail als long-tail termen verzamelt. Bij een meer gerichte nichestrategie kun je met 20-50 zoekwoorden voldoende hebben. Focus op relevantie en zoekvolume; het is beter om een kleine, effectieve lijst te hebben dan een lange lijst die niet past bij je doelgroep. Test en optimaliseer de selectie regelmatig om in te spelen op veranderingen in zoekgedrag en trends.

Meer blogs!