Je hebt een mooie website, maar krijgt nauwelijks bezoekers? Of je rankings in Google blijven dalen terwijl je concurrenten wél bovenaan staan? Tijd om je SEO-strategie naar een hoger niveau te tillen – en daarvoor is SEMrush dé tool. Maar hoe werkt het precies en wat zijn de voordelen?”
Wat is SEMrush?
Wat is Semrush? Het is een erg handige tool. Je kunt deze gebruiken om meetbare resultaten te krijgen in online marketing.
Het mooie aan SEMrush is dat het een complete tool is voor marketing. Deze tool werd in 2008 gelanceerd. Nu is het een van de meest gebruikte SEO-tools ter wereld.
SEMrush heeft veel functies die je kunnen helpen om online beter zichtbaar te zijn. Zo blijf je je concurrentie een stapje voor.
Het belang van SEO in de digitale wereld van vandaag
Maar waarom is SEO ook alweer zo belangrijk?
SEO heeft heel veel voordelen. In de huidige digitale wereld is SEO niet langer een luxe, maar een absolute noodzaak. Er bestaan miljoenen websites en elke dag groeit het aantal. Allemaal strijden ze om een prominent plekje in de zoekresultaten.
Als je wilt dat het verkeer naar jouw website komt, is het belangrijk om deze te optimaliseren. Met een goede SEO-strategie trek je meer bezoekers naar je website. Je bouwt ook een sterke reputatie op bij jouw doelgroep.
De functies van SEMrush voor SEO
Een van de dingen die mensen waarderen aan SEMrush, is het grote aantal functies. Je kunt veel verschillende functies gebruiken. Hier komen ze:
Zoekwoordenonderzoek
Een van de meest gebruikte functies binnen SEMrush is de Keyword Magic Tool. Deze is perfect voor het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek.
Binnen elke gedegen SEO strategie is zoekwoordonderzoek erg belangrijk. Hiermee kun je namelijk inzicht krijgen in welke zoekwoorden zullen leiden tot hogere rankings en meer gericht verkeer. Met SEMrush kun je zoekvolumes en trends analyseren, maar ook gerelateerde zoekwoorden en long-tail zoekwoorden ontdekken.
Concurrentieanalyse
Je hoeft echt niet bij elke stap van je SEO strategie het wiel opnieuw uit te vinden. Daarom is het altijd goed om te kijken naar wat je concurrenten aan het doen zijn. Deze informatie kun je gebruiken om erachter te komen wat wel werkt en wat niet.
Met SEMrush kun je de functies Keyword Gap en Backlink Gap gebruiken. Hiermee zie je welke zoekwoorden en backlinks jouw concurrenten gebruiken. Handig!
Backlink analyse
Iedereen in de online marketing begrijpt het belang van linkbuilding voor SEO. Met relevante backlinks naar je website kun je hoger scoren in de zoekmachine rankings.
Met de Link Building Tool zie je welke websites naar jou linken. Je kunt ook zien hoe goed deze links zijn. Je ziet ook waar er kansen zijn voor meer en betere linkbuilding. Dit helpt je om je autoriteit te vergroten.
Website audit
Bij een website audit wordt je website grondig geanalyseerd. Dit helpt om technische problemen te vinden. Deze problemen kunnen jouw positie in de zoekmachine rankings negatief beïnvloeden.
Binnen SEMrush kun je gebruik maken van de Site Audit-functie. Op deze manier kun je makkelijk problemen opsporen en oplossen. Hierdoor zal je website weer optimaal presteren, wat zorgt voor een betere gebruikerservaring voor je doelgroep.
De voordelen van SEMrush voor SEO
Je wilt vast niet alleen antwoord op de vraag “Wat is SEMrush?”. Je wilt vast ook weten welke voordelen het heeft om SEMrush in te zetten. Dit is waarom wij zo van de tool houden:
Verbeterde zoekwoordstrategie
Door gebruik te maken van SEMrush, krijg je een zeer uitgebreid inzicht in alle mogelijke zoekwoord data. Ook kun je hiermee makkelijker long tail zoekwoorden ontdekken en mogelijkheden voor niche targeting. Dit zorgt ervoor dat je jouw content kunt vullen met zoekwoorden die specifiek zijn voor jouw doelgroep.
Eindstand: hogere rankings en meer verkeer naar je site.
Optimalisatie van content
SEMrush is ook perfect als het aankomt op het optimaliseren van bestaande content én het creëren van relevante nieuwe SEO-vriendelijke content.
Bovendien helpt SEMrush je om nieuwe kansen te identificeren op het gebied van content. Zo helpt SEMrush je met het bedenken van onderwerpen waar je over kunt schrijven! Dat noemen we nou nog eens een gat in de markt!
Het vinden van linkbuilding kansen
SEMrush helpt je nieuwe linkbuilding kansen te vinden. Dit gebeurt door de backlinkprofielen van concurrenten goed te analyseren.
SEMrush biedt inzicht in welke websites naar je concurrenten linken en identificeert potentiële linkpartners. Daarnaast toont SEMrush de kwaliteit en relevantie van deze backlinks, waardoor je domeinen gerichter kunt benaderen.
Koppeling met social media en Google Ads
Een ander groot voordeel van SEMRush is dat je de tool kunt koppelen met social media en Google Ads.
Wil je dus ook met Google Ads werken, dan kun je meteen hiervan je prestaties meten. Alles handig in één overzicht.
Artificial Intelligence
SEMrush gebruikt sinds een paar maanden AI. Dit helpt bij geavanceerde data-analyse en voorspellende algoritmen. Gebruikers krijgen zo nauwkeurige SEO-inzichten.
AI helpt je als gebruiker. Je krijgt niet alleen de basisinformatie over zoekwoorden. Deze informatie is nu echt gericht op jouw website!
Laten we een voorbeeld noemen. Voor het begrip ‘hhh model’ geldt een maandelijks zoekvolume van 50 en een moeilijkheid van 4%.
Wanneer je de AI van SEMrush zou toepassen als eigenaar van een website over huiskamerplanten, zal deze moeilijkheid echter enorm omhooggaan. De tool ziet namelijk in dat deze website niets te maken heeft met onderwerpen als content creatie.
Onze website kan makkelijker scoren op deze zoekterm. De blogs van The Couch gaan namelijk over SEO en content!
Andere SEO tools
SEMrush is onder de online marketeers enorm populair. Toch is het niet de enige tool die je kunt gebruiken om je SEO inspanningen te optimaliseren. Hier zijn een aantal van de meest gebruikte tools:
Gratis SEO tools
Er zijn tal van gratis tools die je kunt inzetten om je SEO te verbeteren.
- Ubersuggest: Deze tool is makkelijk in het gebruik en ideaal voor het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek en concurrentieanalyse.
- Yoast SEO: Zeer bekende plugin voor WordPress die kan helpen bij de optimalisatie van on-page SEO van je WordPress website.
- Mangools: Met deze tool kun je de juiste keywords vinden, je positie in de zoekmachine bijhouden en kwalitatieve backlinks vinden.
- GTmetrix: Deze slimme tool helpt je om de laadtijd en prestaties van je website te analyseren.
- Google Search Console: Deze gratis dienst van Google geeft inzicht in hoe jouw website presteert in de zoekresultaten, maar is duidelijk een stuk minder uitgebreid dan tools als SEMrush.
Betaalde SEO tools
- MOZ: Dit is net als SEMrush een zeer uitgebreide verzameling van SEO tools waarbij je onder andere gebruik kunt maken van zoekwoordonderzoek, linkbuilding en site audits.
- Ahrefs: Waar SEMrush gericht is op marketing in het algemeen, spitst Ahrefs zich specifiek toe op SEO. Wil jij dus puur een tool voor SEO en niet voor andere marketingdoeleinden? Dan is Ahrefs misschien wel de betere fit voor jou.
Is SEMrush iets voor jou?
Je hebt nu een antwoord gekregen op de vraag “Wat is SEMrush?”. De volgende belangrijke vraag die je jezelf mag stellen is: is deze tool wel iets voor jou? Als je serieus met SEMrush wilt werken, volg dan dit eenvoudige stappenplan voor beginners:
- Kies een SEMrush abonnement.
Bij SEMrush kun je kiezen uit verschillende abonnementen. Elk met andere mogelijkheden en prijzen. Als je net begint, is het Pro-abonnement waarschijnlijk genoeg. - Maak een account aan.
Registreer je op de website van SEMrush en maak je eigen account aan. - Voer een website-audit uit.
We raden je aan om, zodra je een account hebt, te beginnen met een grondige audit van je website. Dan weet je hoe de zaken ervoor staan en identificeer je eventuele technische problemen. Ook handig om die problemen vervolgens meteen te verhelpen! - Start met zoekwoordenonderzoek.
Gebruik de SEMrush zoekwoordonderzoek tool en ontdek zoekwoorden die relevant zijn voor de content die je voor jouw doelgroep creëert. - Analyseer je concurrentie.
Na de website-audit en het zoekwoordonderzoek, is het tijd om te ‘gluren bij de buren’, oftewel een concurrentie analyse. Kijk met behulp van SEMrush wat jouw concurrenten al goed doen en waar nog ongebruikte kansen liggen die jij kunt oppakken. - Optimaliseer je content.
Alle kennis die je vergaard hebt met de vorige stappen, kun je toepassen in het optimaliseren van je content. Gebruik de content marketing tools binnen SEMrush om SEO-vriendelijke content te creëren waar jouw doelgroep echt iets aan heeft en optimaliseer eventuele content die je al op je website hebt staan, zodat die ook echt voor je gaat werken. - Monitor je resultaten.
Zo, je hebt inmiddels een hoop werk verzet met behulp van SEMrush. Maar nu ben je er natuurlijk nog niet! Met de tracking tools van SEMrush volg je continu je voortgang om te kijken of je inspanningen ook echt het gewenste resultaat hebben gehad. Zo kun je je strategie steeds volgen en weer verbeteren. Want zoals je weet staat de wereld van SEO nooit stil.
De nadelen van SEMrush
Zoals je kunt merken, heeft SEMrush vele voordelen. Toch kleven er helaas ook nadelen aan deze online marketing tool. SEMrush is namelijk niet gratis.
Voor SEMrush betaal je relatief best een hoge prijs. Wanneer je gebruik wilt maken van alle functies, kom je al gauw op een hoog maandelijks bedrag uit.
Daarnaast neemt SEMrush je bovendien wel veel werk uit handen, maar alsnog kost het je aardig wat tijd en moeite om jezelf bekend te maken met deze tool en vervolgens alle stappen toe te passen.
Heb je niet de tijd en middelen om met SEMrush aan de slag te gaan en vertrouw je jouw SEO strategie liever toe aan een professional?
Draag je SEO dan over aan The Couch! Wij zijn een enthousiast SEO bedrijf en we doen niets liever dan jouw website naar de top brengen.