93% van alle online ervaringen begint met een zoekopdracht. En als je geluk hebt, leidt deze zoekopdracht naar jouw website. Maar wat als dit niet het geval is? Wat als je website er prachtig uitziet, maar niet gevonden wordt?
Veel ondernemers vinden het logisch om te investeren in een moderne, gebruiksvriendelijke site, maar vergeten dat webdesign en SEO onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Een website zonder sterke teksten, het gebruik van zoekwoorden is niets waard. Hetzelfde geldt voor een verouderde website met een slechte structuur, onduidelijke navigatie of enorm trage laadtijden.
In dit artikel gaan we dieper in op webdesign en SEO. Hoe ze elkaar aansterken en hoe je met slimme designkeuzes niet alleen een verbluffende website bouwt, maar ook je vindbaarheid in Google kan verbeteren.
Lees verder en ontdek hoe je webdesign en SEO samen laat werken voor maximale online impact!
Het belang van webdesign voor SEO
Een goed webdesign is niet alleen mooi, maar heeft ook een directe invloed op hoe je website presteert in de zoekmachines. Machines zoals Google beoordelen een website niet alleen op de aanwezigheid van zoekwoorden en het aantal backlinks, maar ook op factoren als gebruiksvriendelijkheid, mobielvriendelijkheid en laadtijd.
Scoort jouw website hier slecht op? Dan heeft dit negatieve gevolgen. Zowel voor je bezoekers als voor je rankings.
Wil je zowel SEO als webdesign uitbesteden?
Gebruiksvriendelijkheid (UX)
Een overzichtelijke, intuïtieve website zorgt ervoor dat bezoekers makkelijk kunnen navigeren en sneller vinden wat ze zoeken. Als website-eigenaar is dit precies wat je wil. Hoe tevredener je klanten zijn, hoe lager het bouncepercentage (het percentage bezoekers dat snel je site verlaat) en hoe hoger de kans op conversies.
Zoekmachines meten hoe gebruikers omgaan met je website. Zijn bezoekers tevreden? Dan wordt je website beloond met een hogere positie in de zoekmachines. Terwijl websites met een slechte gebruiksvriendelijkheid moeilijker (of helemaal niet) te vinden zijn.
Tip: Zorg voor een logische menu-structuur, duidelijke call-to-actions en consistente branding om bezoekers langer op je site te houden.
Mobielvriendelijkheid
Google hanteert een mobile-first index. Dit betekent dat de mobiele versie van je website leidend is voor de beoordeling van je SEO-score. Je site kan fantastisch werken op een desktop, maar als deze niet goed werkt op smartphones en tablets zal je site of shop lager scoren in de zoekresultaten.
Tip: Gebruik responsive design, zodat je website zich automatisch aanpast aan verschillende schermformaten. Test regelmatig hoe je site eruitziet en functioneert op mobiele apparaten.
Laadsnelheid
We zijn ongeduldig. Niemand houdt van een trage website—bezoekers niet, en Google al helemaal niet. Een trage website leidt tot frustratie, minder conversies en lagere rankings. Google beschouwt de snelheid van je website als een belangrijke ranking factor, en sites die snel laden hebben een voordeel in de zoekresultaten.
Wanneer een website snel is? Onthoud dat een website die minder dan 3 seconden nodig heeft als snel genoeg wordt beschouwd. Maar het liefst wil je natuurlijk onder die seconde zitten.
Tip: Verminder je laadtijd door afbeeldingen te comprimeren, caching te gebruiken en onnodige scripts te verwijderen. Tools zoals Google PageSpeed Insights kunnen je helpen verbeterpunten te vinden.
Door deze drie elementen te optimaliseren, zorg je niet alleen voor een prettige gebruikerservaring, maar verbeter je ook je positie in Google. Webdesign en SEO gaan hand in hand—een goed ontworpen website werkt voor zowel je bezoekers als voor zoekmachines!
Technische webdesign aspecten die SEO beïnvloeden
Webdesign gaat niet alleen over ‘design’. Het gaat niet alleen over hoe je website eruitziet. Het gaat ook over de techniek achter je site. Factoren als website-structuur, code en beveiligingsmaatregelen helpen Google je website een stuk beter te begrijpen. Snapt de zoekmachine jouw website volledig? Dan is de kans groter dat je beter zal gaan ranken.
Structuur en navigatie
Een logische website-structuur maakt het makkelijk voor zoekmachines én bezoekers om door je site te navigeren. Deze structuur kun je door middel van een duidelijk menu en interne links versterken.
Een duidelijk menu
Een overzichtelijk menu in de header helpt bezoekers snel te vinden wat ze zoeken. Er zijn verschillende soorten menu’s. Welke past het best bij jouw huisstijl?
- Klassiek navigatiemenu
De veelvoorkomende horizontale navigatiestructuur die als lijst bovenaan de pagina wordt weergegeven. - Hamburgermenu
Een icoon met drie streepjes dat een verborgen menu opent wanneer erop geklikt wordt. Dit type menu wordt vaak gebruikt op mobiele websites. - Stick menu
Een menu dat altijd zichtbaar blijft bovenaan of aan de zijkant van de pagina, zelfs als je scrolt. - Dropdownmenu
Een menu dat uitklapt wanneer je erop klikt of erover hovert, met subcategorieën of extra opties. - Sidebarmenu
Een menu dat aan de zijkant van de pagina staat, sticky of uitklapbaar.
Interne links
Interne links leiden bezoekers op slimme wijze door je website en verdelen linkwaarde (SEO-autoriteit) tussen je verschillende pagina’s. Deze interne links hebben ook een voordeel voor zoekmachines. Ze helpen zoekmachines namelijk begrijpen welke pagina’s belangrijk zijn en hoe content met elkaar samenhangt.
Tip: Gebruik strategische interne links en zorg ervoor dat elke belangrijke pagina goed bereikbaar is binnen maximaal 3 klikken vanaf de homepage.
HTML-structuur en code-optimalisatie
Een schone, goed georganiseerde code helpt zoekmachines efficiënter je website te crawlen en indexeren.
Headers en alt-teksten correct gebruiken
Een logische structuur in je koppen helpt niet alleen je bezoekers, maar ook zoekmachines om je content beter te begrijpen. De H1-tag (titel) is de belangrijkste kop van je pagina en moet duidelijk aangeven waar de pagina over gaat. Subkoppen zoals H2, H3, H4, etc. zorgen voor een hiërarchie, waardoor je tekst overzichtelijk blijft.
Ook spelen alt-teksten bij afbeeldingen een cruciale rol. Zoekmachines kunnen geen afbeeldingen ‘zien’, maar met een goed geformuleerde alt-tekst begrijpen ze wel wat erop staat. Dit verbetert niet alleen je SEO, maar maakt je website ook toegankelijker voor mensen met een visuele beperking.
Voorbeeld: alt teksten
Slecht: “Afbeelding1.jpg”
Goed: “Een digitale marketing expert die een SEO-analyse uitvoert op een laptop.”
Door je headers en alt-teksten slim te gebruiken, maak je je content zowel gebruiksvriendelijker als beter vindbaar in zoekmachines.
Minimaliseer onnodige scripts en CSS
We zeiden het net al, maar een snelle website is enorm belangrijk voor de gebruikerservaring en je SEO-score. Overbodige JavaScript- en CSS-bestanden kunnen je site langzamer maken, vooral als ze afzonderlijk van elkaar worden geladen. Door deze bestanden te minimaliseren en te combineren, verklein je de bestandsgrootte en verlaag je het aantal serververzoeken, wat leidt tot snellere laadtijden (technische praat, we know!).
Om je site nog wat sneller te maken, kun je scripts die niet direct nodig zijn asynchroon laden of uitstellen (defer). Dit betekent dat ze pas worden uitgevoerd nadat de belangrijkste content van je pagina is geladen, waardoor bezoekers sneller toegang hebben tot de kerninformatie. Een slimme manier om dit te implementeren is via browser caching en content delivery networks (CDN’s), die je website nog sneller maken zonder in te leveren op functionaliteit.
Tip: Gebruik tools zoals Google PageSpeed Insights of GTmetrix om je code-efficiëntie te testen en te optimaliseren.
SSL-certificaat: HTTPS als SEO-factor
Veiligheid staat altijd op nummer één. Dit is ook het geval wanneer we het hebben over je website. Google vindt het enorm belangrijk dat je site veilig is. De zoekmachine wil namelijk alleen het beste van het beste voorschotelen aan haar gebruikers.
Je kunt je website veilig maken door middel van een SSL-certificaat. Deze zorgt ervoor dat je website via HTTPS wordt geladen in plaats van HTTP. De eerstgenoemde versie versleutelt gegevens en beschermt bezoekers tegen hackers.
Een veilige website draagt bij aan jouw reputatie op het internet en de mate waarin potentiële klanten jou en je bedrijf vertrouwen.
Door deze technische webdesign-aspecten te optimaliseren, zorg je ervoor dat je website niet alleen beter presteert in zoekmachines, maar ook sneller, veiliger en gebruiksvriendelijker wordt.
Visueel ontwerp en content: Het oog wil ook wat
Zonder content geen sterke website. Een goed visueel ontwerp versterkt de boodschap die je wilt uitdragen én draagt bij aan de gebruikservaring (wat weer bijdraagt aan je SEO). Er zijn echter drie aspecten waar je op moet letten wanneer je op zoek bent naar de perfecte balans tussen webdesign en SEO.
Leesbaarheid en typografie
Tekst is de ruggengraat van je website. Of het nu blogs zijn, landingspagina’s of je over ons-pagina, tekst is belangrijk. Als je bezoekers moeite hebben om je content te lezen, zullen we niet al te veel tijd op je website doorbrengen. Hoe sneller ze weg zijn, hoe negatiever het signaal dat er aan de zoekmachines wordt gegeven.
Hoe verbeter je leesbaarheid?
- Kies een duidelijke, goed leesbare lettertypegrootte (minimaal 16px voor body-tekst).
- Zorg voor voldoende contrast tussen tekst en achtergrond.
- Gebruik voldoende witruimte en korte alinea’s om scannen te vergemakkelijken.
- Maak belangrijke punten vetgedrukt of gebruik opsommingstekens om de tekst scanbaar te maken.
Tip: Test je website op mobiel en desktop om te controleren of je tekst prettig leesbaar blijft in verschillende formaten.
Afbeeldingen en media-optimalisatie
Niemand houdt ervan om lange blokken tekst te moeten lezen. Gelukkig kunnen visuele elementen je hierbij helpen. Ze breken tekst op en maken je website een stuk aantrekkelijker. Helaas zijn dit nu precies de elementen die je site kunnen vertragen als ze niet goed geoptimaliseerd zijn. En dat wil je niet hebben.
Hoe optimaliseer je afbeeldingen?
- Gebruik moderne bestandsformaten zoals WebP in plaats van PNG of JPEG om de bestandsgrootte te verkleinen zonder kwaliteitsverlies.
- Comprimeer afbeeldingen met tools zoals TinyPNG of Squoosh om de snelheid te verbeteren.
- Zorg er met lazy loading voor dat afbeeldingen pas worden geladen wanneer ze in beeld komen, om de initiële laadtijd te verlagen.
CTA’s en conversie-optimalisatie
Als online ondernemer wil je natuurlijk dat jouw website bezoekers actie ondernemen. Je wilt dat ze zich inschrijven voor de nieuwsbrief, een call inplannen, een gratis quickscan aanvragen of een product kopen.
Je kunt je bezoekers in de richting van deze acties duwen door middel van een goed geplaatste call-to-action (CTA).
Hoe optimaliseer je CTA’s?
- Zorg dat CTA’s opvallend en duidelijk zijn (bijvoorbeeld met een contrasterende kleur).
- Gebruik actieve en overtuigende taal zoals Download de gratis gids of Ontvang een gratis SEO-check.
- Plaats CTA’s op strategische plekken, zoals na een belangrijk stuk content of in de zijbalk.
Tip: Test verschillende CTA-kleuren en teksten met A/B-testen om te zien wat het meeste interactie oplevert.
Door visueel ontwerp en content slim te combineren, creëer je een website die niet alleen aantrekkelijk oogt, maar ook beter presteert in zoekmachines en bezoekers stimuleert om actie te ondernemen.
3 tips voor een iedereen die webdesign en SEO wilt laten samenwerken
Een website moet niet alleen visueel aantrekkelijk zijn, maar ook goed presteren in zoekmachines. Maar hoe pak je dit nu precies aan? Dit zijn onze drie tips voor iedereen die webdesign en SEO wilt laten samenwerken om online succes te bereiken.
1. Een combinatie vanaf de start
Het komt vaak voor. Online ondernemers die een website laten maken en pas jaren later iemand inschakelen of zelf aan de slag gaan met SEO. Dit is een grote gemiste kans! Door webdesign en SEO vanaf het begin op één lijn te brengen, voorkom je problemen zoals trage laadtijden, slechte navigatie en onlogische structuren.
Ook kun je direct vanaf het begin profiteren van sterke SEO-geoptimaliseerde teksten, on-page SEO en linkbuilding.
Hoe krijg je webdesigners en SEO-specialisten op één lijn?
- Zorg ervoor dat SEO-eisen (zoals een logische site-structuur en snelle laadtijden) al in de designfase worden meegenomen in een functioneel ontwerp.
- Gebruik wireframes en mockups met SEO in gedachten, zodat de navigatie en contentindeling geoptimaliseerd zijn.
- Maak duidelijke afspraken over beeldoptimalisatie, tekstindeling en interne links.
- Zoek naar een bedrijf dat zowel webdesigners als SEO-specialisten in dienst heeft!
Tip: Geef je design- en SEO-teams een gedeeld document met best practices, zodat iedereen weet waar rekening mee gehouden moet worden.
2. Gebruik tools voor optimalisatie
Wil je de touwtjes toch zelf in de hand houden? Dan is het belangrijk dat je beschikt over de juiste tools die je kunnen helpen met het verbeteren van de visuele én technische aspecten van je website.
Het vinden van die tools kan een hele opgave zijn. Gelukkig hebben we voor jou een overzicht met onze 27 favoriete gratis SEO tools! Wellicht zit er een tool bij die slim is om in te zetten.
De juiste tools helpen je om zowel het visuele als technische aspect van je website te verbeteren.
Tip: Maak een gewoonte van het maandelijks checken van je websiteprestaties met deze tools om continu verbeteringen door te voeren.
3. Checklist voor webdesign en SEO
Om ervoor te zorgen dat je website er zowel goed uitziet als SEO-geoptimaliseerd is, is het belangrijk om regelmatig een checklist te doorlopen. Is je website wel snel genoeg? Zijn de afbeeldingen geoptimaliseerd en staat er voldoende tekst op een pagina?
Wij hebben voor jou een checklist opgesteld die een perfecte nulmeting kan zijn, maar ook goed in te zetten is om regelmatig je website mee te controleren.
Webdesign en SEO: De één kan niet zonder de ander
Webdesign en SEO zijn onderdelen, maar versterken elkaar enorm! Een goed ontworpen website zorgt niet alleen voor een prettige gebruikerservaring, maar helpt ook zoekmachines jouw content beter te begrijpen en hoger te ranken.
Het is elke ondernemer aan te raden om tijd te investeren in zowel design als SEO als je wilt genieten van voordelen als een betere vindbaarheid, een langere bezoekerstijd en hogere conversieratio’s.
Of je nu een bestaande website optimaliseert of een compleet nieuw design overweegt—de sleutel tot succes ligt in de combinatie van webdesign en SEO.