Dag in, dag uit, gebruiken we allemaal zoekmachines om ons leven makkelijker te maken. Maar wat is nou eigenlijk de intentie achter al die zoekopdrachten? Oftewel: wat is de zoekintentie?
Als je díe code kan kraken, heb je machtige informatie in handen. Deze kennis kan helpen om hoger te rangschikken in de zoekmachines en beter te converteren.
Wat is zoekintentie?
De zoekintentie is de achterliggende reden waarom iemand een bepaalde zoekterm invoert. Zoekintenties kunnen heel logisch lijken, maar daar vergis je je in.
Persoon A kan namelijk zoeken op “sportlegging” omdat ze ook daadwerkelijk op het punt staat er eentje aan te schaffen, terwijl persoon B zoekt op “sportlegging” omdat hij puur meer informatie wil over welke soorten sportleggings er zijn en welke het beste aansluiten bij zijn behoeftes.
In dit voorbeeld zie je dat beide personen hetzelfde zoekwoord gebruiken. Echter hadden ze allebei een andere reden voor. De zoekintentie was dus anders.
Wat voor soorten zoekintenties zijn er allemaal? Wij vertellen het je!
De vier verschillende soorten zoekintenties
Grofweg kun je vier verschillende soorten zoekintenties onderscheiden. Hier komen ze:
Informatief
Gebruikers zoeken naar informatie. Bijvoorbeeld: “Hoe bak je een appeltaart?”, “Voordelen meditatie” of “Geschiedenis van het Romeinse Rijk”.
Navigerend
Gebruikers zoeken naar een specifieke website of pagina. Bijvoorbeeld: “LinkedIn login”, “Marktplaats klantenservice” of “Nike Air Max”.
Commercieel
Gebruikers overwegen een aankoop en zoeken naar vergelijkingen of recensies. Bijvoorbeeld: “Beste smartphone 2024”, “Waar kan ik een iPad Pro kopen” of “vergelijking waterkoker”.
Transactioneel
Gebruikers zijn klaar om een aankoop te doen of andere transactiegerichte actie te ondernemen. Bijvoorbeeld: “Laptop kopen”, “Pizza bestellen in Utrecht”, “Nike hardloopschoenen korting”.
Waarom is zoekintentie belangrijk voor SEO?
Oké, niet iedereen heeft dus dezelfde gedachte achter een bepaalde zoekopdracht. Het lijkt allemaal niet heel belangrijk.
Inzicht krijgen in de zoekintentie van jouw doelgroep helpt je echter enorm. Informatie over de zoekintentie bespaart je namelijk een hoop tijd en zorgen. Het kan je zelfs helpen om hoger te ranken in de zoekresultaten!
Hoe dan?
Laten we het voorbeeld van sportleggings erbij pakken. Stel dat jij een webwinkel hebt met sportspullen. Tot nu toe heb je vooral content gemaakt die gericht is op het verkopen van je producten (transactionele zoekintentie). Maar helaas kom je maar niet hoger in de zoekresultaten.
Dan besluit je om eens goed naar de zoekintentie rondom sportleggings te kijken. Al snel ontdek je dat er juist veel vraag is naar informatieve content. Mensen zoeken bijvoorbeeld vaak naar informatie over waar je sportleggings voor kunt gebruiken. Op dit moment speel je helemaal niet in op hun behoefte aan informatie.
Door bijvoorbeeld blogs te schrijven die deze vragen beantwoorden, bereik je ook gebruikers met een informatieve zoekintentie. En wie weet, misschien kopen ze in de toekomst wel één van jouw flitsende leggings.
Door content te schrijven die aansluit op de behoefte van jouw doelgroep, verbetert jouw SEO. Je vergroot namelijk de kans om te ranken op meer verschillende zoekwoorden. Dit leidt tot meer online zichtbaarheid.
Ook bouw je je autoriteit op door waardevolle informatie en goed gestructureerde content aan te bieden. Belangrijk dus om de zoekintentie van je (potentiële) bezoekers te begrijpen. Want als je dat doet, kun je beter inspelen op de behoeften van je doelgroep en content creëren waar zij ook écht iets aan hebben.
Hoe identificeer je de zoekintentie? 3 manieren
Super handig dus om te weten wat de zoekintentie is van jouw doelgroep! Maar hoe bepaal je nou de zoekintentie van potentiële klanten?
SEO tools
Ten eerste kun je dit doen met behulp van SEO tools. Denk aan Google Keyword Planner, SEMrush of Ahrefs. Deze tools kunnen je helpen om de zoekintentie te identificeren achter verschillende zoekwoorden. Zo weet je welke zoekwoorden mensen gebruiken én wat hun intenties kunnen zijn.
SERP’s
Een andere manier om de zoekintentie van gebruikers te identificeren is met SERP’s, oftewel Search Engine Results Pages. Dit zijn de pagina’s die Google weergeeft als reactie op een ingevoerde zoekopdracht.
Deze pagina’s tonen een lijst van resultaten die de zoekmachine relevant vindt voor de zoekterm. Door te kijken naar de bovenste resultaten, kun je herleiden wat zoekmachines relevant vinden voor een bepaalde zoekopdracht. Kijk goed naar de titels en meta-beschrijvingen van de topresultaten en naar wat voor soort content er opkomt. Doe hier je voordeel mee!
Houd je doelgroep in de gaten
Tot slot kun je gebruikersgedrag en zoekopdrachten gaan interpreteren. Denk hierbij aan click-through rates (CTR) en tijd op pagina. Deze informatie kan je ook helpen om de zoekintentie te begrijpen.
Hoge bounce rates (oftewel mensen blijven maar héél kort op je pagina), kunnen betekenen dat de content niet past bij de verwachtingen van de bezoekers. Oftewel een mismatch tussen content en zoekintentie.
Content creëren op basis van zoekintentie
Zo veel mensen, zo veel wensen. Hoe weet je nou wat voor soort content je moet creëren die aansluit bij je doelgroep én hun zoekintentie?
Informatieve content
Creëer informatieve content voor gebruikers die gericht zijn op het verkrijgen van kennis. Schrijf diepgaande blogposts, uitgebreide FAQ’s en gedetailleerde gidsen die alle vragen van je doelgroep beantwoorden. Gebruik hierbij relevante zoekwoorden en zorg voor een logische en aantrekkelijke opmaak.
Navigerende content
Voor navigerende zoekopdrachten is het belangrijk dat je website overzichtelijk en gemakkelijk te doorzoeken is. Zorg ervoor dat belangrijke pagina’s eenvoudig te vinden zijn door duidelijke landingspagina’s te creëren voor populaire zoektermen. Gebruik vervolgens interne links om bezoekers soepel naar de juiste informatie te leiden.
Commerciële content
Bij een commerciële zoekintentie willen gebruikers verschillende opties verkennen voordat ze een beslissing nemen. Schrijf artikelen waarbij je meerdere producten met elkaar vergelijkt of productreviews die de voor- en nadelen van verschillende producten of diensten belichten. Voeg klantbeoordelingen en gebruiksvoordelen toe om je content betrouwbaarder en overtuigender te maken.
Transactionele content
Deze gebruikers zijn klaar om te kopen! Ook op de productpagina kun je teksten plaatsen waar je relevante zoekwoorden in kunt verwerken. Gemiste kans als je dat niet doet!
Maak hierbij zeker gebruik van overtuigende call-to-actions. Zorg er daarnaast ook voor dat je productpagina’s gedetailleerde informatie en afbeeldingen van hoge kwaliteit bevatten. Maak het aankoopproces zo eenvoudig mogelijk, het liefst met duidelijke buttons en een soepele checkout-ervaring. Ka-ching!
Best practices voor SEO en conversie
Oké, je begrijpt inmiddels wat een zoekintentie is. Je weet wat de vier verschillende intenties inhouden. Ook snap je waarom het zo belangrijk is om in te spelen op de behoeften van je doelgroep.
Maar hoe breng je al deze kennis nou zo effectief mogelijk in de praktijk om je SEO en conversie een boost te geven?
- Relevante zoekwoorden
Gebruik relevante zoekwoorden op natuurlijke wijze in je content. Weet welke zoekintentie jouw doelgroep heeft, welke zoekwoorden horen bij die intentie, en gebruik die zoekwoorden vervolgens op een relevante manier in je content zonder het beruchte keyword stuffing. - Optimalisatie meta-tags en beschrijvingen
Schrijf pakkende en informatieve meta-titels en beschrijvingen die gebruikers aantrekken en een duidelijke indicatie geven van je pagina. Zorg dat de belangrijkste zoekwoorden hierin verwerkt zijn en ze niet te lang van stof zijn. Door meta-tags en beschrijvingen te optimaliseren verhoog je de CTR en help je zoekmachines begrijpen waar je pagina over gaat. - Content leesbaar en gebruiksvriendelijk maken
Maak je content makkelijk lees- en scanbaar voor je doelgroep door te werken met (tussen)kopjes, lijstjes en korte alinea’s. Voeg ook zeker visuele elementen toe zoals afbeeldingen, infographics en video’s om je punten verder te verduidelijken en de gebruikerservaring te verbeteren. - A/B tests
Voer regelmatig A/B tests uit. Dit wil zeggen dat je verschillende versies van een pagina lanceert om te testen welke het beste presteert op SEO gebied. Test verschillende koppen, afbeeldingen, call-to-actions en lay-outs om te bepalen wat het meest effectief is voor jouw doelgroep.
Kortom, het begrijpen van zoekintentie is enorm belangrijk als je wilt dat je doelgroep jouw website bezoekt. Door content te maken die aansluit bij wat gebruikers écht zoeken en nodig hebben, vergroot je je zichtbaarheid in de zoekresultaten.
Of het nu gaat om informatieve, transactionele, commerciële of navigerende zoekopdrachten, het is belangrijk om de intentie achter elk zoekwoord te herkennen en hierop in te spelen. Zo help je je bezoekers met relevante informatie en verbeter je tegelijkertijd je SEO-resultaten.