De 8 voordelen van SEO: Meer dan alleen zichtbaarheid

Inhoudsopgave

Deel blog:

Iedere dag worden er miljarden zoekopdrachten uitgevoerd door Google. Veel van die zoektermen zijn afkomstig van potentiële klanten. Als jouw website goed wordt weergegeven in de zoekresultaten, kan dit een enorme boost geven aan je online bezoekersaantal. Kortom: SEO is té goed om te laten liggen. Daarom laten we je in dit artikel alle voordelen van SEO zien.

Wat is SEO en waarom is het belangrijk?

Voordat we het gaan hebben over de vele voordelen van SEO, staan we eerst nog even stil bij iets heel belangrijks. Want wat ís SEO nou eigenlijk? SEO staat voor Search Engine Optimization. De focus ligt bij SEO op het maken van aanpassingen op jouw website, zodat zoekmachines als Google je site hoger in de zoekresultaten plaatsen. Dit doe je onder andere door bepaalde zoektermen regelmatig terug te laten komen op jouw websites, door links te plaatsen en door de technische kant van je site in de gaten te houden. Naast deze methodes zijn er nog veel andere manieren waarop je hoger kunt ranken in de zoekmachines.

Wat is SEO en waarom is het belangrijk?  Een introductie op de voordelen van SEO


En waarom dat nou zo belangrijk? SEO is belangrijk voor ondernemers met een zakelijke website, omdat het ervoor zorgt dat mensen je online weten te vinden. Ga maar na. Stel je werkt als zangcoach. Dan wil je toch ook dat jouw website als allerhoogste resultaat wordt weergegeven wanneer iemand in Google ‘zangcoach’ intypt? Dat is vergelijkbaar met een fysieke winkel hebben aan de drukste straat van de stad. Je bent zichtbaarder, dus krijg je meer klanten, dus meer omzet. Kassa!

De 8 voordelen van SEO

Anno 2024 is SEO onmisbaar om jouw business van de grond te krijgen. Wil je weten wat de voordelen van SEO zijn en waarom je er vandaag nog mee aan de slag moet gaan? Hier komen ze!

1. Verhoogde zichtbaarheid

Het grootste en bekendste voordeel van SEO is een verhoogde zichtbaarheid. Met zichtbaarheid bedoelen we hier dat jouw bedrijf, jouw merk of jijzelf goed wordt opgemerkt op het internet. Ben je een bedrijf aan het opzetten, dan is online zichtbaarheid erg belangrijk. Zo bereik je immers een groter publiek en vergroot je jouw zakelijke kansen. 

Met een goede SEO strategie zorg je ervoor dat jouw website hoger eindigt in de lijst met zoekresultaten van bijvoorbeeld Google, wanneer potentiële klanten zoeken op een relevante zoekterm. Daarmee word je dus meteen een stuk zichtbaarder voor mogelijk betalende klanten.


2. Meer verkeer

Als je een website hebt, wil je maar één ding: meer bezoekers! Hoe meer mensen jouw website bezoeken, hoe meer bestellingen of aanvragen er binnenkomen. En nu blijkt keer op keer weer dat SEO de beste manier is om meer verkeer, oftewel meer bezoekers, naar je website te krijgen.

Door te weten op welke zoekwoorden jouw potentiële klanten zoeken (dankzij zoekwoordenonderzoek) en die zoekwoorden vervolgens te verwerken in je website content, trek je meer verkeer naar je website. En uiteindelijk leidt dit weer tot meer conversie.

Groei voor middel van SEO - een van de voordelen van SEO


3. Hoge CTR

Een van de andere voordelen van SEO is dat het zorgt voor een hogere Click Through Rate, oftewel CTR. En wat wil dat nou zeggen? Nou, CTR gaat over het percentage mensen dat op een link klikt als ze die zien. Dus stel, een link wordt 100 keer bekeken en 15 mensen klikken erop, dan is de CTR dus 15%.

Met online zichtbaarheid eindigt jouw website hoger in de Google zoekresultaten. Maar dan is het vervolgens natuurlijk de bedoeling dat mensen ook daadwerkelijk op jouw site gaan klikken! En daar gaat de CTR over. Wist je dat het topresultaat op een Google zoekpagina gemiddeld een CTR heeft van 31,7%? Nummer twee al minder met gemiddeld 24,7% en nummer drie 18,7%. Eindigt jouw site op de tweede pagina? Dan is de gemiddelde CTR nog maar 0,78%.

Met een goede SEO strategie zorg je ervoor dat jouw site hoger eindigt in de zoekresultaten en daardoor krijg je ook automatisch een hogere CTR.

4. Geloofwaardigheid, vertrouwen en autoriteit

Tuurlijk, als jouw website hoog eindigt in de zoekresultaten dankzij een geweldige SEO strategie, dan krijg je meer verkeer, meer kliks, et cetera. Maar wat vertelt zo’n hoge positie nog meer aan bezoekers? Nou, dit: deze website kun je serieus nemen. Deze website kun je vertrouwen. Zodra mensen zien dat een website hoog rankt in de zoekresultaten, zijn ze eerder geneigd om die site te zien als betrouwbaar en geloofwaardig. Dat zorgt weer voor een sterkere reputatie van jouw bedrijf en dat is natuurlijk altijd goed!

De voordelen van SEO werpen hun vruchten af: een verhoogde autoriteit


5. Verbeterde gebruikservaring

Bij het ranken van websites, let Google niet alleen op de juiste hoeveelheid keywords. Er wordt ook gekeken naar hoe goed de gebruikerservaring is van je website. Oftewel laden de pagina’s snel? Is de navigatie duidelijk? Schaalt het scherm goed mee voor zowel laptops als smartphones? Wanneer dit allemaal tiptop in orde is, maak je een hogere kans op een goede positie in de zoekresultaten.

Nóg een voordeel van een goede SEO strategie. Wanneer je een expert inschakelt om jouw SEO zaken te regelen, zal deze er ook voor zorgen dat de gebruikerservaring van je website optimaal wordt.

6. Versla de concurrentie

Je hebt het ongetwijfeld gemerkt: je bent niet de enige in je vak. En tegenwoordig heeft iedereen wel zo’n beetje een website en doen ze misschien zelfs wel aan hun eigen SEO strategie. Je kunt het je dan niet veroorloven om je hier niet mee bezig te houden! Door je website te optimaliseren op SEO, kun je hoger scoren dan je concurrenten en meer bezoekers trekken naar jouw site die anders naar een ander waren gegaan.

7. ROI

Als ondernemer ben je vast bekend met de term ROI, oftewel Return on Investment. Dit gaat over het rendement van bepaalde investeringen. Over het algemeen blijkt SEO een goede ROI te bieden. Het is een kosten-effectievere manier om verkeer naar je website te krijgen dan bijvoorbeeld door middel van betaalde advertenties. Waar SEO om bekend staat is dat je verkeer juist op een organische manier naar je website lokt in plaats van via betaalde manieren. Toch kan SEO ook nadelen hebben, daarover later meer.

SEO is meetbaar, dit is een van de voordelen.


8. Meetbaar

Last but not least: SEO is uitermate meetbaar! Er zijn veel verschillende tools, zoals bijvoorbeeld Google Analytics, Ahrefs of SEMrush, waarmee je precies kunt bijhouden hoe goed je SEO strategieën het doen. Leuk om te zien dat die nieuwe blogs of linkbuilding geleid heeft tot meer bezoekers deze maand, toch? En aan de hand van die informatie kun je weer, waar nodig, je SEO strategie bijstellen om telkens weer de beste resultaten te behalen.

Benieuwd hoe het zit met de SEO van jouw website?


De 3 nadelen van SEO

Ja, na het doornemen van bovenstaand lijstje zou je denken dat er alleen maar voordelen kleven aan SEO. Helaas, zoals wijlen Johan al zei: “Ieder voordeel heb z’n nadeel”. En eerlijkheid gebiedt ons om ook stil te staan bij de hindernissen die bij SEO komen kijken…

1. Je ziet niet meteen resultaat

Wanneer je SEO inzet, zal je niet altijd meteen resultaat terugzien. Resultaten kunnen soms op zich laten wachten, vooral wanneer je een lange termijn strategie toepast. SEO wordt ook wel een organische strategie genoemd. En zoals je weet uit de plantenwereld hebben organische dingen simpelweg tijd nodig om te groeien.

2. Continue veranderingen in de SEO wereld

“Zo, ik heb geïnvesteerd in SEO en nu ben ik klaar,” zei niemand. Ooit. Werken aan SEO is vergelijkbaar met sporten in de sportschool. Eén keer doen is goed, maar niet genoeg. Je zal er steeds weer tijd aan moeten besteden om up-to-date te blijven met de nieuwste ontwikkelingen in de SEO wereld.

Kennis opdoen over SEO is een reden dat het een voordeel is om SEO uit te besteden

3. SEO vereist veel kennis

SEO is een expertisegebied waar veel mensen hun hele baan van maken (zoals ondergetekende!). Daarom kun je je voorstellen dat er ontzettend veel te lezen en leren valt over dit complexe onderwerp. Natuurlijk biedt SEO veel voordelen, maar besef je ook dat je veel tijd en energie moet investeren om je alle benodigde kennis over SEO eigen te maken. Als je dat niet ziet zitten, is het raadzaam om een SEO expert in te schakelen.

SEO uitbesteden

Conclusie: De voordelen van SEO sluiten mooi aan op de doelen en wensen van veel ondernemers. Als je online zaken doet en eigenlijk kun je het je niet veroorloven om niet aan SEO te doen. Máár: het kost ook ontzettend veel tijd en energie. Heb je geen zin en tijd om zelf urenlang keyword research te doen? Of zie je als een berg op tegen al die SEO taken en ben je liever bezig met je eigen talent waarin je echt kan stralen? Bespaar jezelf dan een hoop tijd, energie en hoofdpijn en besteed je SEO taken uit!

Aan wie dan? Aan The Couch natuurlijk! Wij eten, drinken en slapen SEO. We doen niets liever dan een deepdive nemen in jouw website en zetten vervolgens een SEO strategie neer waar je ‘u’ tegen zegt. Wil jij ook vandaag nog profiteren van alle voordelen van SEO? Neem dan snel contact met ons op en wie weet plof jij binnenkort gezellig bij ons op The Couch.

SEO kan bijdragen aan het versterken van je merk doordat het je helpt om je expertise en autoriteit binnen je branche aan de (online) wereld te tonen. Wanneer mensen je website vinden in de zoekresultaten en merken dat je waardevolle informatie biedt, kan dit hun vertrouwen in jouw merk vergroten. Als ondernemer geniet je dus niet alleen van het vertrouwen van je doelgroep, maar bouw je langzaam maar zeker ook meer merkbekendheid op! Nóg één van de voordelen van SEO!

In dit blog hebben we de voordelen van SEO met je gedeeld. Toch zijn er ook nadelen en risico’s die verbonden zijn met zoekmachine optimalisatie. Deze risico’s zijn verbonden aan het verkeerd uitvoeren van SEO-technieken. Bijvoorbeeld, het gebruik van zogenaamde ‘black-hat’ SEO-technieken kan leiden tot straffen van zoekmachines, waardoor je website lager wordt gerangschikt of zelfs uit de zoekresultaten wordt verwijderd.

Wil je SEO zelf aanpakken? Dan raden we aan om te beginnen met het uitvoeren van een grondige analyse van je website en het identificeren van relevante zoektermen. Van daaruit kun je een strategie ontwikkelen en beginnen met het implementeren van SEO-technieken om je online zichtbaarheid te vergroten en je doelen te bereiken.

Toch raden we aan om SEO uit te besteden omdat het ,zoals eerder benoemd, veel tijd en kennis kost. Gelukkig staan we bij The Couch helemaal klaar om jouw project op te pakken. Zullen we binnenkort een kop koffie doen en het één en ander bespreken?

Meer blogs!
10/05/2024
Wat is een zoekwoord? De sterspeler van SEO
12/04/2024
Het HHH model ontcijferd: Een gids voor effectieve contentcreatie
28/03/2024
De kracht van lokale SEO: Hoe lokaal gevonden worden jouw bedrijf kan transformeren