De kracht van lokale SEO: Hoe lokaal gevonden worden jouw bedrijf kan transformeren

Inhoudsopgave

Deel blog:

Als jij een bedrijf hebt met een fysieke locatie, dan wil je natuurlijk graag dat (potentiële) klanten jou weten te vinden. Door slim gebruik te maken van lokale SEO kan jouw bedrijf goed lokaal gevonden worden. Het is dus belangrijk dat, wanneer je voor je business aan de slag gaat met SEO, je ook zeker aandacht besteedt aan lokale zoekmachine optimalisatie. Dit kan je namelijk op dagelijkse basis veel klanten opleveren.

Lees snel verder om alles te weten te komen over lokale SEO en uiteraard de 4 ultieme lokale SEO tips die klanten jouw kant op zullen sturen!

Wat is lokale SEO?

SEO, oftewel Search Engine Optimization, is een strategie die ervoor kan zorgen dat jouw website beter gevonden kan worden in zoekmachines zoals Google. Super belangrijk, want zo’n beetje alles wat we tegenwoordig willen kopen of doen, onderzoeken we eerst uitgebreid via Google en 80% van de mensen doet hun aankopen online. Als je een zakelijke website hebt, kan SEO dus een super handige tool zijn om ervoor te zorgen dat jouw site nèt iets hoger scoort dan die van je concurrent en jij daarmee een klant binnenhaalt.

Dat is dus reguliere SEO. Maar wat is dan lokale SEO? Lokale SEO gaat net als ‘normale SEO’ over de strategieën die je kunt inzetten om de online zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten. Het verschil? Lokale SEO focust zich op, je raadt het al, lokale zoekopdrachten. Bij lokale zoekopdrachten kun je denken aan voorbeelden als “SEO agency Amsterdam” of “lunch Groningen”. Door jouw website te optimaliseren voor dit soort specifieke lokale zoektermen, die aansluiten bij jouw doelgroep, kunnen mensen in de buurt jouw bedrijf sneller vinden. En dat kan weer leiden tot meer klanten.

Lokaal gevonden worden in Google Maps


Waarom is lokaal gevonden worden zo belangrijk?

Oké, leuk en aardig die lokale SEO, maar waarom zou je voor jouw bedrijf aan lokale zoekmachine optimalisatie willen doen? Waarom zou je juist willen dat jouw website hoog in de Google ranking komt bij mensen die zoeken bij jou in de buurt?

Dat heeft alles te maken met het soort business dat je runt. Als jij een online dienst verkoopt die niet locatiegebonden is, dan is lokale SEO voor jou niet heel erg interessant. Je wilt dan simpelweg zo veel mogelijk bezoekers op je website, maakt niet uit waar ze zich in de wereld bevinden. In dat geval heb je misschien niet zoveel aan dit blog, maar misschien vind je een andere blog hartstikke interessant!

Voorbeeld: wafelzaak in Amsterdam

Maar stel nou dat jij een wafelzaak hebt in Amsterdam, dan wordt het een heel ander verhaal. Dan heb je er helemaal niks aan als je een briljante SEO strategie hebt, waardoor bezoekers in Tokio jouw website weten te vinden. Veel liever heb je dan dat alleen internetgebruikers in Amsterdam, en eigenlijk vooral jouw stadsdeel, op je site terechtkomen. Waarom? Omdat deze websitebezoekers tenminste kunnen leiden tot daadwerkelijke real-life klanten. Wat goed is voor de omzet en je business!

Wafelzaak Amsterdam wordt lokaal gevonden in Google Maps


Als de wafelconcurrent in jouw buurt aan lokale SEO doet en jij niet, welke site denk je dat dan hoger in Google tevoorschijn komt wanneer een hongerige toerist intypt: “Wafels Amsterdam”? Juist, die van jouw concurrent… Weer een klant misgelopen! Aandacht besteden aan lokale SEO helpt je in de concurrentiestrijd. Potentiële klanten hebben immers meer vertrouwen in bedrijven die hoog scoren in Google. 

In het kort: het belang van lokaal gevonden worden

Onderschat zeker niet de waarde van lokaal gevonden worden. Uit de data van Google blijkt dat wel 46% van alle zoekopdrachten een lokale zoekintentie heeft. En, nog mooier, maar liefst 76% van die lokale zoekopdrachten op een mobiel leidt binnen een dag tot een winkelbezoek.

3 redenen om vandaag nog je lokale vindbaarheid te verbeteren

Ben je nog niet helemaal overtuigd van het belang van lokaal gevonden worden? Na het lezen van deze drie redenen zul je er vast anders over denken!

1. Verbeterde online zichtbaarheid

Door lokale SEO-strategieën toe te passen, kan jouw bedrijf hoger ranken in lokale zoekresultaten. Dit betekent dat wanneer mensen in jouw buurt zoeken naar producten of diensten die jij aanbiedt, jouw bedrijf bovenaan de zoekresultaten zal verschijnen.

2. Vergroot de klantenstroom

Lokale SEO helpt niet alleen bij het vergroten van de online zichtbaarheid, maar het kan ook leiden tot een toename van het aantal klanten dat jouw bedrijf bezoekt of contact met je opneemt.

3. Versterk vertrouwen en geloofwaardigheid

Wanneer jouw bedrijf hoog rankt in lokale zoekresultaten en positieve beoordelingen heeft op platforms zoals Google, bouwt het automatisch vertrouwen op bij potentiële klanten. Mensen vertrouwen op de aanbevelingen van andere klanten en zijn eerder geneigd om zaken te doen met een bedrijf dat een sterke online reputatie heeft opgebouwd.



De 4 ultieme lokale SEO tips: zo kun jij lokaal gevonden worden

Oké, nu begrijp je de kracht van lokale SEO en wil je nog maar één ding weten: hoe kan ik de lokale vindbaarheid verbeteren van mijn bedrijf? Hiervoor hebben we de vier beste lokale SEO tips voor je op een rijtje gezet:

1. Maak een Google Bedrijfsprofiel (GBP) aan

Superbelangrijk: maak een Google Bedrijfsprofiel (GBP), voorheen Google Mijn Bedrijf, aan. Zonder een GBP kan jouw bedrijf niet gevonden worden in Google Maps en daalt je lokale vindbaarheid. Het is belangrijk dat je je hele profiel volledig invult. Bonuspunten voor kwalitatief goede foto’s en een pakkende omschrijving met killer zoekwoorden!

Lokaal gevonden worden door middel van Google Bedrijfsprofiel


2. Verzamel en beheer online beoordelingen

Onderzoek toont aan dat klanten veel sneller geneigd zijn om voor een lokaal bedrijf te kiezen wanneer deze veel reviews heeft en deze reviews natuurlijk positief zijn. Echter, klanten zijn niet snel geneigd om uit zichzelf een review te plaatsen. Moedig je klanten daarom vooral aan om online beoordelingen achter te laten. En reageer vooral op alle feedback, of deze nu positief of negatief is. Hiermee vergroot je het vertrouwen van potentiële klanten.

3. Gebruik lokale zoektermen in je website-inhoud

Optimaliseer de inhoud van je website met relevante lokale zoektermen. Denk bijvoorbeeld aan de naam van de stad waarin je bedrijf staat of zelfs de buurt. Hiermee vergroot je de kans dat jouw website wordt gevonden als mensen zoeken op jouw dienst of product in die regio.

4. Bouw lokale backlinks op

Wanneer op een andere website een link staat naar jouw website, dan spreken we van een backlink. Google is gek op webpagina’s die veel backlinks hebben en beloont deze pagina’s dan ook met een hoge ranking in de zoekresultaten. Wordt jouw website vaak genoemd door anderen, dan gaat Google ervan uit dat je een autoriteit bent in je vakgebied en je klanten ook.

Hoe zorg je er nou voor dat andere websites jouw site noemen?

Schrijf je in bij een lokale bedrijvengids. Zorg ervoor dat je genoemd wordt in lokale nieuwswebsites, bijvoorbeeld door een leuke actie te organiseren of met je bedrijf mee te doen aan een lokaal evenement. De lokale nieuwssite plaatst een link naar jouw site, waardoor er meer bezoekers op jouw website komen. Samenwerken met lokale influencers en bloggers, die veel website bezoekers hebben, kan ook een manier zijn om lokale backlinks op te bouwen.

Wil je lokaal gevonden worden in Google? Schakel dan The Couch in.


Een kampioen worden in lokale SEO?

Lokaal gevonden worden is van groot belang en lokale SEO is een krachtig instrument dat jouw bedrijf hierbij kan helpen. Door te investeren in lokale SEO-strategieën en het implementeren van de juiste tactieken, kun je de klantenstroom vergroten, vertrouwen opbouwen en je bedrijf naar nieuwe hoogten tillen.

Schrik je nu van deze grote hoeveelheid informatie en alles wat er komt kijken bij lokale SEO? Misschien houd jij je liever bezig met waar je hart sneller van gaat kloppen en laat je de lokale SEO liever aan iemand anders over. In dat geval: kom vooral snel eens neerploffen op onze bank bij The Couch. Wij helpen je graag aan een sterke lokale SEO strategie waarmee je omzet de lucht in schiet.


Lokaal gevonden worden: F.A.Qs

Misschien zit je nog steeds vol vragen over lokale SEO en alles wat daarbij hoort. Hieronder hebben we de meest gestelde vragen over lokaal gevonden worden voor je op een rijtje gezet.

Na het analyseren van triljoenen zoekopdrachten, is Google erachter gekomen dat mensen die bepaalde soorten zaken zoeken, resultaten nodig hebben die dichtbij hun fysieke locatie liggen. Om die reden heeft Google’s lokale zoekalgoritme een nabijheidsfactor toegevoegd. Wat wil zeggen dat Google jouw huidige locatie meeneemt op het moment dat je zoekt op een zogeheten ‘lokaal keyword’. Dit gebeurt zelfs als je niet een plaatsnaam toevoegt aan je zoekopdracht of een keyword zoals “in de buurt”.

Waar traditionele SEO vooral focust op het verbeteren van de zichtbaarheid van je website op een landelijk of zelfs globaal niveau, is lokale SEO er juist op gericht om je zichtbaarheid te verhogen puur in de lokale zoek rankings. Want als jij bloemen verkoopt op Schiermonnikoog, heb je er niks aan als bezoekers in Kenia jouw website weten te vinden. Toch?

Een ‘local listing’, of in het Nederlands lokale vermelding, gaat op wanneer jouw website vermeld wordt op een online platform. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan Google Maps. Om een local listing te krijgen is het belangrijk dat je als eerste een Google Bedrijfsprofiel (GBP) aanmaakt.

De eerste stap in het optimaliseren van je lokale SEO content strategie is om veel lokale termen te gebruiken in de teksten op je site. Termen waarvan je weet dat jouw potentiële klanten hier naar zoeken. Het is handig om hiervoor keyword research te doen, zodat je de juiste termen vindt voor jouw lokale doelgroep.

Wat je het beste kan doen om goed te scoren op lokale SEO is het optimaliseren van je Google Bedrijfsprofiel. Zorg dat alle belangrijke informatie up-to-date is, zoals je adres en de openingstijden. Het reageren op reviews binnen Google Maps, of deze nu positief of negatief zijn, helpt ook enorm bij de ranking binnen lokale SEO.

Meer blogs!
10/05/2024
Wat is een zoekwoord? De sterspeler van SEO
26/04/2024
De 8 voordelen van SEO: Meer dan alleen zichtbaarheid
12/04/2024
Het HHH model ontcijferd: Een gids voor effectieve contentcreatie